تبلیغات

برگزلری پنجاه و هشتمین نشست کتاب‌خوان کشور در زنجان

برگزلری پنجاه و هشتمین نشست کتاب‌خوان کشور در زنجان

پنجاه و هشتمین نشست کتاب‌خوان کشور در زنجان برگزار شد

 

 

 

پنجاه و هشتمین نشست کتاب خوان کشور، به میزبانی استان زنجان، شنبه 14 شهریور ماه در سالن اجتماعات کتابخانه عمومی سهروردی زنجان برگزار شد

به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی استان زنجان، پنجاه و هشتمین نشست کتاب خوان کشور، شنبه 14 شهریور ماه با حضور کتابداران، مسوولین استانی، نویسندگان، اهالی رسانه، فعالین و علاقمندان به حوزه کتاب کتابخوانی در سالن اجتماعات کتابخانه عمومی سهروردی زنجان برگزارشد.
در این نشست 12 عنوان کتاب در موضوعات مختلف توسط نویسندگان و شخصیت های علمی و فرهنگی استان، فعالان رسانه ای،کتابداران کتابخانه های عمومی وکارشناسان ستادی اداره کل، ، معرفی و ارائه شد.
در حاشیه برگزاری این نشست نیز، نمایشگاه کاریکاتور در محل برگزاری نشست ایجاد و آثار مرتبط با کتاب و کتابخوانی در معرض دید شرکت کنندگان قرار گرفت .
 
 

 

 
1- سه حکیم مسلمان/نوشته سید حسین نصر. انتشارات علمی و فرهنگی
معرفی توسط قاسم موحدیان کارشناس امور اداری اداره کتابخانه های عمومی شهرستان زنجان
 
 
متن اولیه این کتاب به زبان انگلیسی است و در واقع متن کتاب مبتنی بر سه مورد سخنرانی است که در مرکز تحقیقات ادیان جهانی دانشگاه هاروارد ایراد شده و سپس توسط انتشارات آن دانشگاه به عنوان اولین کتاب در سلسله نوینی به نام مطالعات هاروارد درباره ادیان جهانی انتشار یافته است. کتاب توسط محقق و مترجم پرکار و نام آشنا احمد آرام به فارسی ترجمه و توسط انتشارات علمی و فرهنگی منتشر شده است. چاپ های متعددی از این کتاب توسط انتشارت امیرکبیر منتشر شده است. در این کتاب سه تن از برجسته ترین حکمای اسلام یعنی ابن سینا و سهروردی و ابن عربی معرفی شده اند و مولف تلاش کرده است تا تحت لوای افکار و عقاید این سه تن مکتب های بزرگ مشائی و اشراقی و عرفان نظری نیز تا حدی روشن شود و پیکر علوم عقلی و معارف اسلامی در حد مختصر آشکار گردد.
ابن سینا به عنوان مظهر فلاسفه علماء، سهرودی به عنوان مظهر اشراقیون و ابن عربی به عنوان مظهر صوفیه، سه تن از اندیشمندان اسلامی هستند که هر یک در زمان خود تحول عظیم در سیر فلسفه اسلامی ایجاد کرده اند.
با آن که مکاتب این سه تن تنها مکاتبی نیستند که در اسلام وجود پیدا کرده، ولی از مهم‌ترین مکاتبی هستند که پس از آن دوره نخستین(دوره پیامبر ص) به وجود آمده اند و این سه نفر، روی هم رفته، مهم‌ترین جنبه علوم عقلی اسلامی را آشکار می‌کنند و با آنان افق‌هایی پدیدار شده است که حیات عقلی بسیاری از حکمای بزرگ اسلام برآن‌ها تکیه دارد.
نویسنده در این کتاب با یادآوری افکار فلاسفه ای مانند کندی، فارابی، سرخسی، سجستانی و عامری خواسته است شخصیت ابن سینا را در وضع خاصی که به فلسفه یونان داده، بیان کند و او را نمودار افکار بزرگان پیش از خود بداند و در نهایت مهد اصلی فلسفه را در گذشته از افراد نادری چون کندی در ایران زمین جستجو کرده است این کتاب آن طور که در عنوانش نمایان است عهده دار بیان حکمت تنها سه تن از بزرگان عالم فکر اسلامی است ولی در حقیقت کتابی است که به کل تفکر اسلامی نظر دارد و در سلسله سیر تفکر اسلامی تنها با ذکر قله‌های بلند و نمایان اکتفا نکرده و پیوستگی این سلسله را در سرتاسر قلمرو اسلامی و از آغاز تا امروز آشکار ساخته است.
کتاب دارای سه فصل است؛ فصل اول «ابن‌سینا و فیلسوف» به زندگی حکمای پیش از ابن‌سینا، زندگی‌نامه مختصری از ابن‌سینا، مجموعه آثار ابن‌سینا، مبحث وجود یا وجود شناسی، جهان‌شناسی و فرشته‌شناسی، علوم طبیعی و ریاضی، علم‌النفس، دین و وحی، فلسفه باطنی و مکتب ابن‌سینا پرداخته است.
فصل دوم«سهروردی و اشراقیان» نام گرفته است و نویسنده در آن به بررسی زمینه پیش از سهروردی، زندگی و آثار سهروردی، منابع حکمت اشراق، معنی اشراق، طبقات دانایان، تمثیل و رمز جغرافیایی، حکمت اشراق و مبانی اساس آن، انتقاد از فلسفه مشائی، نورالانوار و مباحث وجود، فرشتگان، طبیعات و علم‌النفس، معاد و وصال معنوی، اهمیت حکایات تمثیلی، حکمت اشراقی می‌پردازد.
«ابن‌عربی و متصوفه» عنوان فصل سوم است که شامل مطالبی مانند؛ میراث تصوف، مقام ابن‌عربی، تألیفات، منابع ابن‌عربی، اصول اعتقادات، زبان رمزی، وحدت وجود، اسماء و صفات الهی، انسان کامل و کلمه، آفرینش و جهان‌شناسی، وحدت ادیان و تصوف پس از ابن‌عربی می‌شود.
 
2- دختر شینا نوشته بهناز ضرابی زاده، انتشارات: سوره مهر
معرفی توسط شبنم عزیزی، مسوول کتابخانه عمومی علامه طباطبایی ابهر
 این کتاب؛ خاطرات زندگی قدم خیر محمدی کنعان، همسر سردار شهید حاج ستار ابراهیمی هژیر به قلم بهناز ضرابی زاده است. از روایت کودکی قدم خیر محمدی آغاز می شود، از زمانی که نامش را به خاطر قدم خوشی که داشت «قدم خیر» گذاشتند. دختری که طوری بار نیامده بود که اهل کار در خانه و به قولی زن زندگی باشد. اهل رفت و روب منزل باشد. که آشپزی کند و رخت بشوید و غذا بپزد. دختری که عزیز دردانه پدر و مادرش بود. کسی که تمام دختران روستایشان آرزو داشتند جای او دختر شینا و حاج آقا بودند. دختری که خود را خوشبخت ترین دختربچه دنیا می دانست. روایت زندگی دخترکی ست که پدر و مادرش به خاطر حفظ حریم حیا او را راهی کلاس های مختلط مدرسه در آن سال ها نکردند. دختری که چون مدرسه نرفت، بی سواد بود، اما باور و ایمانش با ثبات بود. زنی که روزهای مجردی، اتاق زندگی اش را با چفیه و پلاک و سربند و قمقمه و فشنگ و تور استتار تزئین نکرده بود. کسی که شب ها خواب خمپاره و تانک و خط مقدم و عملیات را نمی دید. کسی که نه فکر و ذکرش جهاد و شهادت بود و نه آرزویش. شاید تا آن موقع نه دعای عهدی خواند بود و نه عاشورایی. اما روزگار او را طوری بار آورد که صبر و ایستادگی اش در روزهای جنگ او را لایق مقام شهادت کرد.
   زنی که می دانست ایثار او شوهر داری اوست و جهادش بچه داری اش، نه جنگیدن در جبهه و رزمیدن در پشت جبهه ها. زنی که در عین آگاهی مسئولیت زندگی با کسی را پذیرفت که می دانست زندگی اش سیر متفاوت و چه بسا سخت تری نسبت به زندگی های دیگر خواهد داشت. دختر تازه عروسی که تمام آرزویش چند روز بیشتر ماندن و دیدن همسری بود که در همان ایام دلداده امام شده بود و با خود عهد سربازی برای امام و انقلاب را بسته بود. زنی که آنقدر خودخواه نبود که با گلایه ها و شکوه هایش کام مردش را تلخ کند. زنی که بودنش برای شوهرش چون نیرویی بود که او را برای پرواز تشویق می کرد، نه اینکه غل و زنجیر دست پایش شود.
زنی که بد قولی های شوهرش در نبودن ها و نیامدن ها و نماندن ها را در روزهای حساس زندگی اش، به عشق خوش‌قولی شوهرش به امام تحمل کرد. دختر شینا روایت زندگی سخت و شیرین دختری ست که قرار نبود به این زودی ها او را شوهر بدهند؛ اما در حوالی بیست سالگی و در غیاب شوهر، همراه پنج بچه قد و نیم قد بار سنگین زندگی جنگ زده را روی دوش نحیف و دست های ظریفش تحمل کرده است. دخترک معصومی که دست های کوچک و نحیفش برای برداشتن دبه های بیست لیتری نفت ساخته نشده بود، اما دست سرنوشت دست های او را روز بروز زبر تر کرد. زنی تنها که در هجوم مشکلات و سختی ها صورتش را با سیلی سرخ کرده بود. زنی که در نداری ها دم نزد و در وقت دارایی مغرور نشد.
 
 
 
 
 
3- خواب و تحلیل رؤیا از دیدگاه یونگ نوشته رحیم رابط،  نشر دانش زنجان 
معرفی توسط : رحیم رابط نویسنده و مدرس دانشگاه
 
این کتاب به دیدگاه و نظرات «کارل گوستاو یونگ» در مورد خواب و تحلیل رؤیا می پردازد. یونگ تنها روان کاوی است که بعد از فروید تلاش های زیادی در مورد تحلیل خواب انجام داده است و بخش اعظم کارهایش در زمینۀ تحلیل خواب بوده است؛ به گونه ای که تحلیل رؤیای یونگی یکی از تحلیل خواب های کارهای درمانی در روان درمانی محسوب می شود و کاملاَ متفاوت و متمایز از تحلیل خواب های سایر روان کاوان و روان شناسان می باشد.
لازم به ذکر است که این کتاب برخلاف سایر کتاب های «تعبیر خواب» که در بازار موجود است، از جهات مختلف تفاوت دارد که به یک مورد مهم و قابل توجه آن اشاره می شود: کتاب های با عنوان «تعبیر خواب» در واقع معنیِ خواب ها را برای همۀ افراد، یکسان تلقی کرده و مفهوم خواب را ثابت و ایستا تلقی می کنند؛ در حالی که از نظر یونگ مفهوم خواب ها برای همۀ افراد یکسان و واحد نیست و تحلیل خواب منوط به وضعیت روانیِ خواب بیننده، شخصیت وی و شرایط زندگی او و پاره ای مؤلفه های دیگر است که در کتاب به طور مفصل ذکر شده است.
این کتاب در هشت فصل تنظیم شده است که به این صورت می باشد: در فضل اول مقدمه ای کلی در مورد دیدگاه یونگ راجع به خواب و رؤیا و روش شناسی کتاب می بینید. فصل دوم نگاهی است به زندگی یونگ که خود آن شامل دو بخش زندگی ظاهری و حیات باطنی وی است. در فصل سوم مروری شده است بر نظریه و روش شناسی یونگ. در فصل چهارم به پیشینۀ خواب و رؤیا در میان کشور ها، قبائل و اقوام مختلف جهان پرداخته شده است. فصل پنجم مروری است بر نظریه های علمی مختلف دربارۀ خواب و رؤیا. با توجه به این که یونگ ویژگی های مختلف و متعددی برای خواب ها قائل است و معتقد است که خواب ها از ویژگی های زیادی برخوردارند فصل ششم مربوط به این ویژگی های مختلف خواب است. این فصل که یکی از قسمت های عمده و اصلی کتاب می باشد شامل ویژگی هایی از جمله ویژگی جبرانی، ویژگی جمعی، ویژگی پیش گویانۀ خواب و رؤیا، بی ملاحظه گری رؤیا، زنجیر واری رؤیاها و سایر ویژگی های دیگر آن است. با توجه به این که نماد و نماد گرایی از اصول نظریۀ یونگ د رمورد رؤیاها است، فصل هفتم که از فصول مهم کتاب به شمار می رود به این مبحث اختصاص داده شده است. فصل هشتم که فصل پایانی کتاب است به موضوعاتی مانند تحلیل رؤیا، شرایط و چگونگیِ تحلیل رؤیا، وظایف تحلیل گر و روش شخصی یونگ در تحلیل رؤیا اختصاص داده شده است.
این کتاب دیدِ تازه و جدیدی را در مورد خواب و تحلیل رؤیا پیش روی خواننده   می گذارد و با خواندن این کتاب نگرش جدیدی از معنا و مفهوم خواب و تحلیل آن به دست می آید و خوانندۀ محترم تفاوت بین « تعبیر رؤیا » و « تحلیل رؤیا »را درک می نماید.
 
4- جاناتان مرغ دریایی نوشته ریچارد باخ ترجمه زهره زاهدی، نشر ارس
معرفی توسط سپیده برجی مسوول کتابخانه عمومی توحید خرمدره  
 
ریچارد باخ جاناتان را در سال 1970 نوشت، داستان مرغ دریایی ای که نمی خواهد مثل بقیه مرغان دریایی زندگی کند، می خواهد تندتر و بالاتر پرواز کند. اما همنوعانش تغییر را دوست ندارند و او را از جمع خود می رانند. اما به راستی، جاناتان تنها مانده است یا مرغانی که او را راندند؟ سرگذشت این مرغ دریایی بلند پرواز، نزدیک چهل سال است که میلیون ها نفر را محسور خود کرده است.
جاناتان، مرغ دریایی ، کتابی است سرشار از امید. داستان پرواز و رهایی. داستان چگونه پریدن و چگونه دل کندن ، داستان رها کردن و شکستن تمام عادات. یک داستان نمادین که میشود از آن اوج گرفتن را آموخت. اینکه هرگز نباید مایوس شد و دست از تلاش کشید. نویسنده ی این کتاب، ریچارد باخ، خلبانی است که تا کنون سه کتاب درباره ی پرواز نوشته است و جوناتان مرغ دریایی یکی از زیباترین این سه کتاب است.
در این اثر بسیار ساده اما ارزشمند ، یک مرغ دریایی به نام جاناتان بر خلاف مرغان دریایی دیگر که پرواز و زندگی را فقط در به دست آوردن غذا در کنار ساحل (قانع بودن به حداقل آنچه می توان داشت) خلاصه کرده اند، دوست دارد شوق پرواز را تجربه کند ،دوست دارد لذت پرواز را تجربه کند و سرعت را. پرواز همان قابلیتی است که در ذات بال های جاناتان است.
پرواز در ارتفاع اندک آن هیجان آموختن درون جاناتان را فروکش نمی کند او با تمام قدرت بال هایش فرصت می دهد ،تمام رسم های پرندگان را می شکند برای اینکه به تجربه نو برسد و هر چند این امر به طرد شدنش منجر می شود اما باز خسته نمی شود حتی تنهایی نیز بر او چیره نمی شود او به سرعت پرواز میکند و با موج ها زوز آزمایی و در قبال آن به لذت ماهی های عمق دریا می رسد هر چند سخت آنقدر به تلاش می پرردازد که یک روز بلاخره پرده از رازی میگشاید ....چشم هایش آن زیبایی را که دیگر مرغان نمی بینند می بیند ... این بار یک پله بالاتر صعود میکند .. حالا خوشحال است که آنقدر به درجه بالای نگاه رسیده که می تواند استادی داشته باشد برای شناختن زیباترین ها و وارث دانش و نگاهی عظیم بودن....حالا او یک مرغ دریایی کامل است
حالا وقت آن رسیده حتی اگر شده بتواند یک مرغ دریایی را به خویشتنش باز شناساند کار بزرگی است ... و جاناتان نیز چون استاد خویش روزی آنقدر درخشان و نورانی میشود که دیگر دیده نمی شود اما همچنان جاناتان ها ادامه دارد.
 
5- کتاب مطلق زبان بدن نوشته :آلن و باربارا پیس ترجمه: عارفه قدسی زاده، نشر حوض نقره ای
معرفی توسط اصغر داداشی فعال رسانه ای و گوینده صدا و سیمای مرکز زنجان  
 
کتاب مطلق زبان بدن مارا در مورد پیغام های غیرزبانی خودمان به دیگران آگاه می کند وبه ما می آموزد چگونه از این زبان استفاده کنیم تا ارتباطات موثری برقرار کنیم. این کتاب هر جزء از زبان بدن را جدا کرده وبا زبان ساده ای به تک تک آنها می پردازد. زبان بدن از نگاه نویسنده بازتاب بیرونی وضعیت احساسی فرد است .هر اشاره یا حرکت می تواند یک راهنمای با ارزش برای یافتن احساس فرد در آن لحظه باشد . گفتی ست بخش کلامی یک گفتگو حدود 35 درصد ارتباط را تشکیل می دهد و 65 درصد بقیه ارتباط به صورت غیر کلامی صورت می گیرد. مطالعه زبان بدن به ما می آموزد که عموما هر اشاره یا حرکتی و ژست ها و حالت های متنوعی که بدن ما به خود می گیرد    می تواند حامل پیامی برای مخاطب ما باشد. تحقیقات امروزه ثابت کرده که اگر شما زبان بدنتان را تغییر دهید،     می توانید رویکردتان به زندگی مثل روحیه تان را قبل از رفتن به سر کار تغییر دهید. دوست داشتنی تر شده و توانایی متقاعد کردن دیگران را در خود بالا ببرید . در این کتاب با مفاهیم زبان بدن منجمله نمونه حالت صورت ، چشم ها، حرکات دست هاو پا و ... آشنا می شویم تا بتوانیم یک تاثیر مثبت با زبان بدن روی دیگران داشته باشیم.
 
6- کشتی پهلو گرفته نوشته: سیدمهدی شجاعی، نشر کتاب نیستان
معرفی توسط سیده زینب سیدی مسوول کتابخانه عمومی امام حسین (ع) زنجان  
کتاب کشتی پهلو گرفته، پرفروش‌ترین اثر سید مهدی شجاعی و یکی از پرتیراژترین کتابهای ادبیات داستانی ایران است رمانی است در مورد زندگانی حضرت زهرا (س) از ولادت تا شهادت ،که در سال 1368 برای اولین بار چاپ شده و تاسال 1392 با ۴۰ نوبت تجدید چاپ در ۵35 هزار نسخه منتشر شده است. کتاب کشتی پهلو گرفته توسط ناشرین مختلف ازجمله انتشارات مدرسه-نشرجوان- و با نام دیگر کشتی پهلو شکسته به چاپ رسیده است . ،این کتاب یکی از زیباترین غمنامه هایی است که درباره بانوی دو عالم، حضرت فاطمه زهرا(سلام الله علیها) نوشته شده و به دور از هرگونه رنگ و لعاب های دروغین و تحریف های روایی و معنوی، به بیان آلام اهل بیت در سوگ حضرت پرداخته است. سیدمهدی شجاعی در تالیف این کتاب از 31 منبع معتبراستفاده نموده که این نشان دهنده دقت نویسنده در ذکر دقیق و صحیح مطالب است. مشخصات منابع در انتهای کتاب که مطالب کتاب به آنها استناد شده است آورده شده است،
کشتی پهلو گرفته» از آن کتاب هایی است که چنان متن صمیمانه و لطیفی دارد که به سختی می توانید ادامه مطالعه آن را به زمان دیگری واگذار کنید و از طرفی چنان بی پرده مصائب آن بانوی مظلوم را به تصویر کشیده که بی اختیار اشک خواهید ریخت
این کتاب مرثیه‌ای است منثور از زبان و دل صاحبان عزای فاطمی. کتاب از ۱۴‌فصل تشکیل شده و راوی اول شخص در هر کدام از فصول، یکی از وابستگان حضرت فاطمه(س) هستند در واقع کتاب درد ودل های وابستگان حضرت فاطمه زهرا با آن حضرت می باشد. فصل اول حضرت رسول، فصل دوم حضرت خدیجه(س)، فصل سوم خود حضرت زهرا (س)، فصل چهارم حضرت امیرالمؤمنین علی(ع)، فصل پنجم امام حسن(ع)، فصل ششم امام حسین(ع)، فصل هفتم مجدداً حضرت زهرا(س)، فصل هشتم حضرت زینب(س)، فصل نهم فضّه، فصل دهم حضرت ام کلثوم(س)، فصل یازدهم اسماء، فصل دوازدهم برای بار سوم حضرت فاطمه(س)، فصل سیزدهم مجدداً حضرت امیر(ع) و فصل چهاردهم از زبان آسمان روایت می‌شود.
 
7- دنیای سوفی، نوشته یوستین گردر، تر جمه حسن کامشاد، نشر نیلوفر
معرفی توسط بهروز حیدری کارشناس فرهنگی اداره کل کتابخانه های عمومی استان زنجان  
 
کتاب 600 صفحه ای دنیای سوفی در سال 1991 نوشته شده و تاکنون به بیش از 60 زبان زنده دنیا ترجمه شده و بیش از 40 میلیون نسخه فروش داشته است.
یوستین گردر نویسنده کتاب اهل کشور نوروژ می باشد. وی فارغ التحصیل رشته فلسفه، الهیات و ادبیات از دانشگاه اسلو بوده و به مدت 10 سال به تدریس تاریخ عقاید در دبیرستانها پرداخته و همواره دغدغۀ چگونگی تدریس فلسفه را داشته است؛ اینکه چه کند که دانشجویان، فلسفه را راحت تر یاد بگیرند. گردر رمان نویس و خالق رمان های بسیاری است که اکثر آنها بار فلسفی دارند که دنیای سوفی یکی از این رمان هاست که شهرت جهانی دارد.
در ضمن از این کتاب نسخه های بریل ، گویا و فیلم سینمایی نیز تولید شده است. از جمله ویژگی های ممتاز این اثر بیان تاریخ سه هزار سالۀ فلسفۀ جهان با زبان ساده و ایجاز خاص نویسنده می باشد. این کتاب نخستین بار در سال 1374 توسط حسن کامشاد به فارسی ترجمه شد و پس از او کورش صفوی، مهدی سمساری و مهرداد بازیاری نیز به ترجمۀ کتاب پرداختند. کتاب دنیای سوفی از دو جهت حائز اهمیت است: آشنا شدن خواننده با تاریخ فلسفه و مطالعه تاریخ علم و درک اهمیت مطالعۀ تاریخ علم در نزد خواننده ها می باشد.
متن کتاب با روایت سوم شخص در مورد دختری پانزده ساله به نام سوفی آموندسن می باشد که تحت تاثیر نامه های ارسالی از سوی یک شخص نامعلوم به نام آلبرت ناکس، که در آنها سؤالاتی مطرح می شود که تاریخ علم و فلسفه گنجانده شده است و ادامه متن کتاب در پی پاسخ به این سئوالات شکل گرفته است از جمله : من کیستم؟ جهان از کجا می آید؟ که بعد از مدتی محتوای این مکالمات به نظریات فلاسفۀ یونان باستان، امپراتوری روم، قرون وسطی، رنسانس، عصر روشنگری، و موضوعاتی چون انقلاب‌های بزرگ و تا مسائل امروز بشری خاتمه می یابد.
گر چه این کتاب با زبان ساده تاریخ علم و فلسفه و علم را برای نوجوانان ارائه کرده با این وجود مورد توجه بسیاری از بزرگسالان نیز می باشد.
 
 
 
 
 
 
 
8- "فرصت آفتابی": گزیده اشعار شاعران استان زنجان، به کوشش منصور کلامی فرد، نشر نیکان کتاب زنجان
معرفی توسط محمد حسین صادقی، نویسنده، فعال ادبی و کارشناس جمعیت هلال احمر زنجان
 
این کتاب شامل اشعار 79 شاعر فعال گذشته و حال استان زنجان بوده و انتخاب توسط خود شاعران انجام گرفته است. شاعرانی که از دهه 30 تاکنون در سطح کشوری و استانی در عرصه شعر قلم فرسایی کرده اند.
ترتیب چاپ اشعار به ترتیب حروف الفبایی شاعران بوده و از کلیه قالبهای شعری (کلاسیک ، نئوکلاسیک و آزاد) آثاری در این مجموعه می توان یافت . کلیه شعرهای این مجموعه ، فارسی و با مضمامین عاشقانه،عارفانه،سیاسی،اجتماعی و دینی می باشند که حاصل لحظه‌هایی مقدس در یک «فرصت آفتابی» محسوب می‌شوند.
به گفته گرد آوری کننده این مجموعه در انتخاب اشعار ملاک‌های مختلفی در نظر گرفته شده که مهم‌ترین آن قوت تکنیکی و محتوایی اثر ، صاحب سبک بودن یا تأثیر گذاریشان بر دیگران مورد توجه بوده است.
کتاب از شعر استاد حسین منزوی «عشق یک فرصت آفتابی است» بر‌گرفته شده است‌. از آثار شش شاعر فقید استان (حسین و محمد منزوی،حبیب‌الله منطقی، زین العابدین امیدی ، محبعلی قنبری و عباس بابایی) نیز در این کتاب استفاده شده است. این کتاب به همت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان چاپ شده است.
قرار گرفتن اثر شاعر بلند آوازه ای مانند حسین منزوی (ماه غزل ایران) و شاعران مطرح در سطح کشور که در حوزه ادبیات و شعر توانسته اند افتخاراتی را کسب کنند مانند غلامرضا طریقی ، سعید توکلی ، سمیرا قطب ، نسیم جعفری ، هادی وحیدی و ... و نیز وجود اثری از شاعران مدیحه سرای بزرگی چون ولی اله کلامی و غلامرضا عینی فرد و وجود آثاری از شاعران جوانی که اغلب آنان در سطح ملی نام آشنا هستند ، باعث گردیده این مجموعه قطره ای از دریای شور و شعور ادبی مردم این دیار فرهنگ خیز را نشان دهد .
 
9- ره توشه دیدار:در آداب و اسرار زیارت اهل بیت (ع)، نوشته مهدی طیب‏، نشر سفینه
معرفی توسط سید مهدی موسوی رییس اداره کتابخانه های عمومی شهرستان خدابنده
اعمال و اذکاری که زائر در طول زیارت به آن مبادرت می ورزد بسان مانور و تمرین آموزشی است که اگر با تامل و درایت صورت گیرد زائر به زندگانی متعالی رهنمون می شود .
این کتاب به بیان برخی از آموزه های عمیقی می پردازد که از یک سو در اعمال و آداب زیارت واز سوی دیگر در متون زیارات رسیده از ائمه علیهم السلام وجود دارد.
مطالب کتاب در سه فصل آداب و زیارت اسرار زیارت وتاملی در زیارتنامه های اهل بیت علیهم السلام تنظیم شده است و طی آن از یک سو شیوه شایسته و پسندیده انجام زیارت از سوی دیگر اسراری از سلوک الی الله و رموزی از سفر به جهان آخرت
که در زیارت اهل بیت علیهم السلام وجود دارد و از دیگر سو آموزه های عمیق اعتقادی اخلاقی و عرفانی که متون زیارتنامه ها در بردارند مورد بررسی قرار گرفته است.
کسانی که قصد تشرف به حرم اهل بیت علیهم السلام را دارند با مطالعه کتاب ره توشه دیدار می توانند آمادگی لازم را برای بردن حظ و بهره وافر از زیارت در خود ایجاد کنند
 
10- روانشناسی خواندن نوشته اکرم پدرام نیا و شهرام اقبال زاده، نشر قطره
معرفی توسط علی نوری کارشناس آمار و برنامه ریزی اداره کل کتابخانه های عمومی استان زنجان
کتاب حاضر یکی از آثار برتر در حوزه ترویج  کتابخوانی می باشد.
نویسندگان کتاب از پژوهشگران امور فرهنگی و اجتماعی و کارشناسان حوزه ادبیات کودک و نوجوان هستند.
در این کتاب در ابتدا تحلیل کوتاهی از تاثیر پیدایش نشر و آغاز ادبیات کودک مدرن و رواج کتاب و کتابخوانی و برخی مشکلات و موانع ترویج کتابخوانی و راهکارهای ترویج بحث و بررسی به عمل امده است.و در ادامه روشهای ترویج مطالعه و ترغیب کودکان و نوجوانان بی میل به مطالعه را مورد بررسی قرار داده و در انتها راهکارهای زیر را مطرح نموده است.
تشویق کودکان به عضویت در کتابخانه ، تهیه کتابهای گویا ، آزاد گذاشتن آنها در انتخاب موضوع
برقراری و حفظ ارتباط تنگاتنگ و دوستانه با انها ، انتخاب هفته ای از سال برای جشن مطالعه نوجوانان ، برگزاری جشن برای هر کتابی که کودک و نوجوان میخواند به منظور تشویق او، بحث و مورد قضاوت قرار ندادن فرد به خاطر انتخاب موضوع ، ترغیب در جهت بحث در مورد موضوع مورد مطالعه و گوش دادن به حرفهای انان ، دعوت از نویسندگان و شاعران به مدراس جهت معرفی کتب و ترغیب کودکان به مطالعه و در اختیار قرار دادن کتب از عناوین مطالب کتاب می باشند.
همچنین نویسنده دلایل بی علاقگی در افراد مختلف را به خواندن مورد بحث و بررسی قرار داده و راه حل های این مشکلات را ارایه نموده است.
مخاطبین این کتاب خانواده ها، کتابداران،آموزگاران،مربیان،مروجان کتابخوانب، منتقدان و نویسندگان و همه علاقمندان ادبیات کودک می باشند.
 
11- جاذبه و دافعه علی (ع) نوشته مرتضی مطهری، انتشارات صدرا
معرفی توسط جواد سلیمی مسوول کتابخانه عمومی ولیعصر سلطانیه
جاذبه و دافعه علی (ع) کتابی است از مرتضی مطهری ، فیلسوف و نویسنده ایرانی ، مشتمل بر 4 سخنرانی شهید مطهری در روزهای 18 تا 21 رمضان سال 1388 قمری (سال 1346 هـ ش ) که در حسینیه ارشاد ایراد شده است .
کتاب جاذبه و دافعه نخستین بار در زمان حیات استاد مطهری ، سال 1349 (هـ ش )منتشر شده است . آقای فتح الله امید نجف آبادی تنظیم و تدوین کتاب جاذبه و دافعه علی (ع) را از روی سخنرانی های استاد مرتضی مطهری بر عهده گرفت و برای آن پا ورقی زد .
کتاب دارای پیش گفتار و مقدمه ای است ، استاد مطهری در مقدمه این کتاب نوشتند :
زحمت اصلاح و تکمیل سخنرانی ها را فاضل بلند قدر جناب آقای فتح الله امید نجف آبادی متحمل شدند . نیمی از کتاب به قلم معظم له است که پس از استخراج از نوارهای ضبط شده از نو به قلم خود نوشته و یا اصلاح فرموده اند .
نویسنده در بخش دوم کتاب به تبیین کیفیت دافعه امیر المومنین (ع) از راه معرفی آنها که از سوی حضرت طرد شده اند ، می پردازد . استاد در این بخش جریان خوارج را معرفی کرده است کیفیت توضیح استاد در مورد خوارج به گونه ای است که مخاطب گمان نکند که با جریانی صرفا تاریخی مواجه است استاد همواره بر امکان تکرار پذیری جریان خوارج تاکید می نماید
استاد مطهری در این کتاب در پی اثبات این نکته است که علی (ع) شخصیت دو نیرویی بوده است و هر کس بخواهد در مکتب او پرورش یابد ، باید همچو علی (ع) از جاذبه و دافعه برخوردار باشد البته استاد به بیان ضرورت جاذبه و دافعه بسنده نمی کند بلکه علاوه بر این تلاش می کند کیفیت جاذبه و دافعه را نیز روشن نماید .
در کتاب جاذبه و دافعه علی (ع) می توان به خوبی حساسیت و نگرانی های استاد را به تماشا نشست ، استاد در این اثر به ویژه از تفکیک تعقل و تدین به عنوان خطر بزرگ جامعه اسلامی یاد می کند و حاصل این تفکیک نا مبارک را می توان در خصوصیات جریلان خوارج مورد ارزیابی قرار داد. بر این اساس این کتاب جزء منابع آسیب شناسی دینداری و ذیل عنوان سیره شناسی قابل طبقه بندی است .
در بخش سوم کتاب جاذبه ی حضرت علی (ع) ، فلسفه ، فایده و اثر آن ، مورد بحث قرار گرفته است در این بخش به آثار اجتماعی و تربیتی عنصر محبت توجه شده است.
رمز جاذبه و دافعه علی (ع) چیست ؟، سبب دوستی و محبت علی (ع) در دلها چیست ؟، علی محبوب دلها و معشوق انسانهاست چرا ؟ و در چه جهت ؟ ، فوق العادگی علی(ع) در چیست که عشق ها را برانگیخته و دلها را به خود شیفته ساخته و رنگ حیات جاودانگی گرفته و برای همیشه زنده است؟  از جمله سؤالاتی که استاد مطهری در این کتاب در پی پاسخ به آنها بوده است.
 
 
12- جوان و آرامش نوشته محمد سبحانی نیا ، نشر بوستان کتاب
معرفی توسط :  مرضیه عسگری کتابدار کتابخانه عمومی وحدت شهرستان ابهر
کتاب «جوان و آرامش» در حوزه کتب معارف اسلامی بوده و با بررسی ویژگی های اخلاقی و رفتاری دوره جوانی، راه کارهایی را برای ایجاد آسایش در جوانان با توجه به دیدگاه های اسلامی ارائه کرده است.
در این اثر اقدام اساسى براى مبارزه با بحران های دوران جوانی، آگاهى دادن بیان شده است. در راستای این هدف و تأمین آرامش جوانان، در پژوهش حاضر اضطراب از جنبه‏هاى مختلف بررسی شده و به راه حل هایی برای کاهش مشکلات و مسائل این دوران توجه شده است.
در بخشی از معرفی ناشر آمده است: جوانى، بهترین دوره از عمر انسان است که گاهى با طوفان‏هایى از خواسته‏ها و آرمان‏ها همراه مى‏شود و اضطراب‏هایى را در پى‏مى‏آورد و اگر کنترل و درمان نشوند، زندگى دائماً در معرض تلاطم قرار مى‏گیرد و آرامش انسان از کف مى‏رود.
آثار و نشانه‏های بحران های دوران جوانی، ریشه‏هاى اضطراب در جوانان و نوجوانان، راه‏هاى درمان آن و الگوهاى ایجاد آرامش در جوانان از موضوعات مورد بحث در این اثر هستند.

پاسخ دهید

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است.
ارسال نظر برای این مطلب غیر فعال شده است!