تبلیغات

استاندار زنجان در دیدار با مسوولین و کتابداران کتابخانه های عمومی زنجان

استاندار زنجان در دیدار با مسوولین و کتابداران کتابخانه های عمومی زنجان

استاندار زنجان در دیدار با مسوولین و کتابداران کتابخانه های عمومی زنجانکتابداران باید اهل کتاب و کتابخوانی باشند تا بتوانند مراجعین را به نحو مطلوب راهنمایی نماینداستاندار زنجان علاقمندی را حرف اول حوزه کتاب و کتابخوانی اعلام و تاکید کرد: فعالان عرصه کتاب و کتابداران باید بیشتر از هر قشر دیگری اهل کتابخوانی باشند تا بتوانند در هدایت و راهنمایی مراجعان به نحو صحیح و مطلوبی عمل کنند

به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی زنجان، نشست صمیمی و دیدار کتابداران کتابخانه های عمومی استان زنجان با استاندار زنجان روز شنبه 30 آبان با حضور تعدادی از کتابداران، اعضای انجمن کتابخانه های عمومی،خیرین کتابخانه ساز، خبرنگاران رسانه های گروهی در محل تالار پیامبر اعظم (ص) استانداری با مهندس انصاری استاندار زنجان دیدار کردند.
 
استاندار زنجان در این دیدار به طرحها و روشهایی که برای توسعه و ترویج فرهنگ مطالعه و کتابخوانی انجام می گیرد، اشاره کرد و گفت: در اجرای چنین طرحهایی نباید شبیه سازی های بی حاصل انجام داد، بلکه لازم است طرحهای ابتکاری بر اساس گرایشها و ویژگیهای رفتاری افراد جامعه طراحی و اجرا شود تا از اقبال و تاثیر گذاری نیز برخوردار شوند.
مهندس انصاری علاقمندی را حرف اول حوزه کتاب و کتابخوانی اعلام و تاکید کرد: فعالان عرصه کتاب و کتابداران باید بیشتر از هر قشر دیگری اهل کتابخوانی باشند تا بتوانند در هدایت و راهنمایی مراجعان به نحو صحیح و مطلوبی عمل کنند.
وی کتاب را ارزشمندترین تراوش ذهن بشر خواند و افزود: کتابداران پاسداران و مروجان این میراث دیرینه هستند.
انصاری با تاکید بر اینکه نباید به امر کتاب و کتابخوانی نگاهی دولتی داشت، اظهار کرد: تشکیل نهاد کتابخانه های عمومی کشور که سازمانی عمومی و غیر دولتی است، مؤید این موضوع است.
وی ادامه داد: در امر کتاب و کتابخوانی خود مردم باید فعال باشند و دولت به تنهایی نمی تواند از عهده ملزومات این حوزه بر آید.
استاندار زنجان موضوع نشر را همچون کتابخوانی خارج از حوزه دولت دانست و اظهار کرد: نشر برآمده از تراوش ها و ایده های نویسندگان است و به طور طبیعی مقوله ای است که بیشتر در متن جامعه و از طریق بخش خصوصی فعال است.
وی با بیان اینکه در زمان حاضر به لحاظ وضعیت کتابخانه ها و منابع موجود در آن ها، امکان مناسبی نسبت به گذشته برای بهره مندی از کتاب فراهم شده است،افزود: متأسفانه بهره برداری مناسبی از این امکان نمی شود و لازم است با تغییر روش ها، شیوه های جدیدی برای نهادینه کردن کتابخوانی انجام پذیرد.
وی علاقمندی را حرف اول حوزه کتاب و کتابخوانی اعلام و تاکید کرد: فعالان عرصه کتاب و کتابداران باید بیشتر از هر قشر دیگری اهل کتابخوانی باشند تا بتوانند در هدایت و راهنمایی مراجعان به نحو صحیح و مطلوبی عمل کنند.
انصاری با بیان اینکه کتابدار میراث ارزشمند بشری یعنی کتاب را به طالبان آن ارائه می‌کند، اضافه کرد: مراجعه به تاریخ نشر و کتابت کتاب خود بیانگر ارزشمندی این میراث ارزشمند بشری را حکایت می‌کند و چه بسا انسان‌هایی که جان خود را برای ایستادگی در مقابل مخالفان از دست داده‌اند.
وی خلاقیت و ابتکار را رمز موفقیت در اشاعه فرهنگ کتابخوانی اعلام کرد و گفت: در این حوزه افراد و جوامعی موفق می‌شوند که روش‌های متناسب با ذائقه جامعه هدف را انتخاب و برنامه‌ریزی کنند.
استاندار زنجان با مرور خاطرات خود از روش‌های به دست آوردن هم نسل‌های خود در تهیه کتاب برای مطالعه گفت: محدودیت منابع کتاب در آن زمان موجب می‌شد که بچه‌های هم نسل من کتاب را برای مطالعه کرایه کنند و این در حالی بود که برای کرایه هم با ثبت نام انجام می‌شد.
 
انصاری با اشاره به ارتقای وضعیت نشر کتاب در کشور ادامه داد: به نظر می‌رسد وضعیت بهره‌برداری از کتاب باید مورد بازنگری قرار گیرد.
وی کتابداری را به مانند معلمی شغلی خاص دانست که جذب و فعالیت در آن نیازمند علاقه‌ای وافر است و افراد باید بعد از چند سال فعالیت و اطمینان از علاقه در آن استخدام شوند، چرا که عدم علاقمندی خود فرد و جامعه هدف آن شغل را با مشکلات عدیده مواجه می‌کند.
 
نیک بخش مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان زنجان نیز در این دیدار از فعالیت 86 باب کتابخانه عمومی در استان خبر داد و گفت: استان زنجان 11 باب کتابخانه در دست احداث هم دارد که هفت باب آن تا پایان سال جاری به بهره‌برداری می‌رسد.
نیک‌بخش سهم استان از مجموع 3 هزار و 200 کتابخانه عمومی کشور را 86 باب کتابخانه اعلام و اظهار کرد: این آمار بیانگر موفق عمل کردن استان در کتابخانه سازی است.
وی 17 باب از مجموع 86 کتابخانه موجود در استان زنجان را مشارکتی عنوان و اضافه کرد: 69 باب کتابخانه دیگر را متعلق به نهاد است که 6 باب آن توسط خیرین کتابخانه ساز احداث شده است.
مدیر کل کتابخانه‌های عمومی استان زنجان استاندارد تعریف شده برای استان زنجان را به لحاظ داشتن کتابخانه در سند چشم‌انداز 1404   را 107 باب کتابخانه دانست و تصریح کرد: اگر روال کنونی احداث کتابخانه در استان ادامه یابد، اهداف تدوین شده برای سند محقق می‌شود.
نیک‌بخش از وجود یک میلیون و 100 هزار جلد کتاب یعنی به ازای هر نفر یک جلد در کتابخانه‌های استان زنجان خبر داد و افزود: در سند چشم‌انداز این آمار باید به ازای هر فرد دو جلد کتاب باشد.
وی با بیان اینکه در حال حاضر به ازای هر 184 نفر یک صندلی در کتابخانه‌ها وجود دارد، ادامه داد: بر اساس سند چشم انداز تدوین شده برای سال 1404 باید برای هر 100 نفر یک صندلی وجود داشته باشد.
مدیر کل کتابخانه‌های عمومی استان زنجان مساحت کتابخانه‌های موجود استان زنجان را 31 هزار و 500 متر مربع اعلام و ابراز کرد: استاندارد بیانگر افزایش 47 هزار متر مربع برای استان است.
نیک‌بخش از عضویت 65 هزار نفر از جمعیت استان زنجان در کتابخانه‌های عمومی استان زنجان خبر داد و گفت: زنجان در بین 31 استان تنها استانی است، که کتابخانه اختصاصی ویژه نابینایان دارد.
وی با تاکید بر اینکه سرانه مطالعه استان زنجان به طور دقیق اندازه گیری نشده است، ادامه داد: آخرین آمار بیانگر مطالعه 93 دقیقه‌ای مطالعه در سطح استان است.
مدیر کل کتابخانه‌های عمومی استان زنجان بر ضرورت استفاده از ظرفیت خیرین در احداث کتابخانه تاکید کرد و گفت: فرهنگ ورود خیرین به عرصه کتابخانه سازی در حال توسعه است.
وی با اشاره به ارتقای جایگاه شغلی و تدوین چارت سازمانی برای کتابداران ابراز کرد: این اقدامات به ارتقای امنیت شغلی این قشر انجامیده است.
وی به تغییرات رویکردی مطالعه در کشور اشاره کرد و گفت: با توجه به تغییر ذائقه مطالعه در بین مردم حوزه نشر باید به این موضوع توجه کرده و راه‌کار متناسب را اتخاذ کند.
نیک‌بخش قوانین دست و پا گیر موجود را از مشکلات موجود برای فعالیت خیران در حوزه کتابخانه سازی اعلام کرد و افزود: مالیات بر ارزش افزوده و نقل و انتقال‌ها از معضلات پیش روی خیرین این بخش محسوب می‌شود.
وی درصد پیشرفت کتابخانه مرکزی شهر زنجان را 23 درصد عنوان و تصریح کرد: این پروژه برای تکمیل شدن نیاز به 30 میلیارد تومان اعتبار دارد.
مدیر کل کتابخانه‌های عمومی استان زنجان به نامناسب بودن وضعیت تخصیص بودجه برای پروژه‌های عمرانی اشاره و تاکید کرد: به سرانجام رسیدن پروژه کتابخانه مرکزی زنجان نیاز به تدبیر ویژه دارد.
وی با اشاره به افتتاح چهار باب کتابخانه از آغاز سال جاری تا کنون اضافه کرد: استان زنجان 11 باب کتابخانه در دست احداث هم دارد که هفت باب آن تا پایان سال جاری به بهره‌برداری می‌رسد.
نیک‌بخش ترویج فرهنگ معرفی کتاب را از برنامه‌های پیش رو اعلام و تاکید کرد: معرفی و ترویج فرهنگ کتابخوانی باید به مانند کتابخوانی مورد توجه قرار گیرد.
 

 

پاسخ دهید

3 نظر

Louie  ۱۳۹۶/۰۲/۲۷ - ۰۱:۱۸:۰۵

Everything is very open with a clear clarification of the issues. It was truly informative. Your website is very helpful. Thanks for sharing!

Darin  ۱۳۹۶/۰۲/۲۷ - ۲۱:۰۵:۳۲

Does your website have a contact page? I'm having trouble locating it but, I'd like to shoot you an email. I've got some ideas for your blog you might be interested in hearing. Either way, great site and I look forward to seeing it grow over time.

Demi  ۱۳۹۶/۰۳/۱۰ - ۲۱:۳۴:۰۱

When I initially left a comment I appear to have clicked the -Notify me when new comments are added- checkbox and from now on each time a comment is added I receive 4 emails with the same comment. Is there a way you can remove me from that service? Thanks!

ارسال نظر برای این مطلب غیر فعال شده است!