تبلیغات

انتصاب مدیرکل جدید کتابخانه‌های عمومی استان زنجان

انتصاب مدیرکل جدید کتابخانه‌های عمومی استان زنجان

انتصاب مدیرکل جدید کتابخانه‌های عمومی استان زنجانامیر علی نیک بخش به عنوان مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان زنجان منصوب شدبه گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان زنجان، طی حکمی از سوی علیرضا مختارپور دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، امیر علی نیک بخش به عنوان مدیرکل کتابخانه‌های عمومی و رئیس دبیرخانه انجمن کتابخانه‌های عمومی استان زنجان منصوب شد

 

مراسم معارفه امیر علی نیک بخش به عنوان مدیرکل جدید کتابخانه‌های عمومی زنجان و تقدیر از زحمات احمدخانی مدیر کل سابق کتابخانه‌های عمومی زنجان صبح امروز (پنج شنبه چهاردهم آبان) با حضور محمد اله یاری فومنی معاون توسعه کتابخانه‌ها و کتابخوانی نهاد و اسماعیل شفاعی مدیرکل امور استان‌ها و انجمن‌های نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور ، دکتر علیمردانی نماینده مردم زنجان در مجلس شورای اسلامی، علیپور معاون توسعه مدیریت استانداری و تعدادی از مقامات استانی در محل سالن اجتماعات کتابخانه عمومی سهروردی زنجان برگزار شد.
گفتنی است امیر علی نیک بخش پیش از این سابقه مدیر کلی بنیاد شهید و امور ایثارگران استان زنجان را در کارنامه کاری خود داشته است.
در این مراسم پس از ارائه حکم مدیر کلی آقای نیک بخش به عنوان مدیر کل جدید کتابخانه های استان، از زحمات آقایان احمدخانی مدیر کل سابق کتابخانه های استان و همچنین صادقی سرپرست اداره کل کتابخانه های عمومی استان با اهدای لوح تقدیر نهاد، تجلیل به عمل آمد.
 
صادقی سرپرست اداره کل کتابخانه های عمومی استان ،احمدخانی مدیر کل سابق کتابخانه های استان، اله یاری فومنی معاون توسعه کتابخانه‌ها و کتابخوانی نهاد، علیپور معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی استانداری، علیمردانی نماینده مردم زنجان در مجلس شورای اسلامی،  امیر علی نیک بخش مدیر کل جدید کتابخانه های استان از سخنرانان این مراسم بودند.
 
در استان زنجان گامهای مهمی برای توسعه کتابخوانی برداشته شده است.
در ابتدای این نشست ایرج صادقی سرپرست اداره کل کتابخانه های عمومی استان ضمن تاکید بر ظرفیت بالای علمی و فرهنگی استان به دانشگاههای استان و نیز تحصیل بیش از 70 هزار دانشجو در استان اشاره کرد و گفت :برای تامین نیاز های علمی و فرهنگی استان 86 باب کتابخانه فعال در استان وجود دارد که با بیش از یک میلیون جلد کتاب ماهانه پذیرای بیش از 200 هزار نفر از علاقمندان کتاب و مطالعه می باشند .
وی در ادامه ضمن مقایسه آمار کشوری گفت با توجه به فعالیت 3200 کتابخانه در سطح کشور 2.8 درصد از این تعداد به استان زنجان تعلق دارد .
صادقی در ادامه افزود بنا بر شاخص های کشوری که باید به ازای هر 11800 نفر یک کتابخانه تجهیز کرد استان زنجان با بیش از 30 هزار متر مربع فضای فرهنگی تا به امروز 3.1 درصد از فضای مورد نیاز کتابخانه های استان تامین شده و با بیش از یک میلیون جلد کتاب برای هر نفر یک جلد کتاب در کتابخانه های عمومی استان وجود دارد.
وی در ادامه گفت: مجموعه کتابخانه های عمومی استان همواره اتحاد و همدلی و نیز احترام متقابل را در بین خود و نیز ارباب رجوع در نظر داشته و در راستای گسترش فرهنگ کتابخوانی در استان گامهای بزرگی برداشته است که از آن جمله می توان به نشست های کتابخوان اشاره کرد که تا به امروز 5 نشست کتابخوان با استقبال مردم استان برگزار شده است .
 
سالانه 5 باب کتابخانه در استان به بهره برداری رسیده است.
در ادامه محمد ربیع احمد خانی مدیر کل سابق کتابخانه های عمومی استان ضمن آرزوی موفقیت به مدیر کل جدید گفت یکی از اولویتهای اصلی ما در امور کتابخانه های استان کادر سازی بود که در این برنامه مدیران و معاونان و کارشناسان اداره از بدنه این نهاد بوده است .
وی تصریح کرد : از اولویتهای دیگرما در مجموعه کتابخانه ها رشد کمی و کیفی در این بخش در جهت ارتقا فرهنگ کتاب و کتابخوانی در استان بوده است که توسعه فضاهای فرهنگی و نیز تجهیز آن به فناوریهای نوین و ایجاد بخش های جدید از جمله بخش اینترنت و کودکان را در اولویت قرار داده و اجرا کردیم که امیدواریم این موضوع در آینده نیز مورد توجه قرار گرفته و دنبال شود .
احمد خانی در ادامه ضمن مقایسه آماری سال 83 تا به امروز در بخش کتاب کتابخوانی در استان گفت :ارتقا تعداد کتابخانه های استان از 36 باب کتابخانه در سال 83 به 86 باب کتابخانه فعال در استان با رشد 128 درصدی روبرو بوده است.
 وی افزود با توجه به افزایش 50 باب کتابخانه در استان می توان گفت که سالانه 5 باب کتابخانه در استان به بهره برداری رسیده است .
احمد خانی در ادامه به آمار کتابهای موجود در کتابخانه های استان اشاره کرد وگفت :قفسه های کتابخانه های استان از 300 هزار جلد کتاب در سال 83 به یک میلیون و صد هزار کتاب تجهیز شده است که همزمان به 70 هزار نفر از اعضای خود سرویس و خدمات ارایه می کند .
وی با اشاره به احداث 6 باب کتابخانه خیر ساز در استان گفت: استان زنجان از معدود استانهایی است که کتابخانه ویژه دیجیتال گویا برای نابینایان را در سالهای گذشته احداث کرده است .
احمد خانی در ادامه به راه اندازی جلسات نقد و بررسی کتاب در استان اشاره کرد و آن را به عنوان نقطه عطف دوران خدمت خود در امور کتابخانه های استان دانست که تا به امروز در 9 گروه و با بیش ااز 700 جلسه علاقمندان و فرهیختگان استان را گرد هم آورده است .
وی در ادامه راه اندازی ایستگاههای مطالعه و پیک مهر در استان همزمان با سراسر کشور را در راستای منویات مقام معظم رهبری مبنی بر توسعه کتاب و کتابخوانی در کشور دانست.
 
پیگیر اتمام پروژه کتابخانه مرکزی استان باشید
محسن علیمردانی نماینده مردم زنجان در مجلس شورای اسلامی که در این مراسم حاضر شده بود طی سخنان کوتاهی به جو همدلی و وحدت و نیز صمیمیت موجود در استان اشاره کرد و آن را مایه خوشبختی برای استان ذکر کرد و گفت باید این وحدت و یگرنگی در مجموعه ای که مدیریت جدید آن امروز معرفی می شود به وجود آمده و این باعث پیشرفت در کارها خواهد بود.
نماینده مردم زنجان در ادامه به پروژه نیمه تمام کتابخانه مرکزی استان اشاره کرد و خطاب به مدیران نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور گفت :متاسفانه این پروژه با 30 درصد پیشرفت فیزیکی بیش از 5 سال است که خاک می خورد و درخواست من به عنوان نماینده مردم استان این است که با توجه به اهمیت و احترامی که برای کتاب و مطالعه قایل هستیم این موضوع و اتمام این پروزه بزرگ در استان مورد توجه قرار گیرد .
 وی در ادامه افزود: از مدیریت جدید کتابخانه های استان نیز در خواست می شود که این موضوع را به عنوان اولویت اصلی خود مورد توجه قرار داده و پیگیر اتمام پروژه کتابخانه مرکزی استان باشند.
 
کتابداران برتر و فعالان عرصه کتاب تقدیر خواهند شد.
در ادامه محمد اله یاری معاون توسعه کتابخانه‌ها و کتابخوانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در ابتدای سخنان خود به وعدهدبیر کل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشوردر مورد دریافتی کتابداران روستایی اشاره کرد و گفت :این وعده از نیمه دوم سال 94 محقق شد و دریافتی کتابداران روستایی از خرداد ماه سال گذشته افزایش یافته است .
اله یاری در ادامه به هفته کتاب اشاره کرد و گفت :با توجه به اینکه در آستانه 24 آبان و روز کتاب ،کتابخوانی و کتابدار قرار داریم، در هفته کتاب از کتابداران برتر و فعالان عرصه کتاب و پیشکسوتان تقدیر خواهد شد.
 وی در ادامه با تقدیر از زحمات بیش از یک دهه محمد ربیع احمد خانی مدیر کل قبلی کتابخانه های عمومی استان گفت ایشان در یک دوره مفید مدیریتی که زمان مشخصی دارد با انجام وظیفه درست قدمهای بزرگی را در راستای توسعه کتابخانه ها و ارتقای فرهنگ مطالعه در استان زنجان برداشته است .
معاون توسعه کتابخانه‌ها و کتابخوانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در پایان اظهار امیدواری کرد مدیر کل جدید کتابخانه های عمومی استان بتواند با اتکا به شخصیت فرهنگی خود و نیز استفاده از تمام ظرفیتهای بالای موجود در استان قدمهای بزرگی را در خدمت به جامعه کتابخوان استان بردارد.
 
نقش تبلیغات در مطالعه و کتابخوانی بسیار مهم است
در ادامه مراسم مهندس عادل علیپور معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی استانداری زنجان با اشاره به موفقیتهای استان در توسعه فرهنگ کتابخوانی گفت :در طی دو سال اخیر شروع خوبی را در این زمینه داشته ایم که امیدواریم این روند ادامه پیدا کند
وی گفت اگر چه آمار دقیقی از سرانه کتابخوانی در کشور در دست نیست اما برطبق آمار متفاوت می توان گفت این سرانه در سالهای اخیر در کشور بالا رفته است .
وی در ادامه افزایش فضاهای فرهنگی و کتابخانه ها را لازمه افزایش سرانه مطالعه دانست و گفت بر طبق استاندارد کشور باید برای هر 10 هزار نفر یک کتابخانه موجود باشد که با توجه به جمعیت یک میلون و 50 هزار نفری استان باید دارای 210 کتابخانه باشد که این امر نشان دهنده این است که استان توانسته است خود را به استاندارد کشوری برساند که امید واریم با تدبیر و تلاش مدیریت جدید این موضوع ادامه یافته و با عبور از استاندارد کشوری خود را به استاندار های جهانی برسانیم .
مهندس علیپور در ادامه آسیب شناسی را موضوع مهمی در بحث پایین بودن سرانه کتابخوانی در استان و نیز کشور دانست و گفت همانطور که می دانید کار کردن در بخش فرهنگ و هنر در دراز مدت جواب خواهد داد و برای همین در بحث کتاب و مطالعه نیز باید از امروز قدمهای بزرگی برداشت تا در نسل های آتی این نقیصه را نداشته باشیم .
وی با اشاره به دو بخش خانواده و مدرسه به عنوان دو نهاد مهم در فرهنگ سازی کتاب و مطالعه گفت :تبلیغ و فرهنگ سازی موضوع مهمی در بحث کتاب و مطالعه است که تا به امروز مغفول واقع شده است چرا که اگر کتاب و کتابخوانی به یک فرهنگ عمومی تبدیل شود افراد خواسته و ناخواسته به دنبال آن خواهند رفت که باید برنامه ریزیهای درستی در این زمینه داشته باشیم چرا که نقش تبلیغات در مطالعه و کتابخوانی بسیار مهم است.
 
توسعه و تعمیق کتابخوانی باید مورد توجه قرار گیرد .
در پایان مراسم امیر علی نیک بخش به عنوان مدیر جدید کتابخانه های عمومی استان طی سخنانی ضمن تشکر از زحمات محمد ربیع احمد خانی گفت :لازم است که ما توجه به کرامت انسانی را همواره سرلوحه کارهای خود قرار دهیم و در بحث کتاب و مطالعه باید توجه داشت که بزرگترین معجزه پیامبر اسلام کتاب قرآن بوده است که در اولین آیه آن به کلمه اقرا یعنی بخوان تاکید شده است
وی گفت باید ما این موضوع را به عنوان سرلوحه کارهای خود قرار دهیم که مقام معظم رهبری علیرغم مشغله های فراوان در طول روز ساعاتی را به مطالعه اختصاص می دهند .
وی گفت با توجه به این موضوع که هر ایرانی باید حداقل 20 دقیقه مطالعه داشته باشد، تصریح کرد: ما همواره باید سعی کنیم تا خود را به استانداردهای جهانی نزدیک کرده و فرهنگ مطالعه را در کشور بالا ببریم .
نیک بخش در ادامه نیاز بشر امروز را علم و دانش دانست و گفت :ثروت امروز در دایره علم و دانش تعریف می شود که با توجه به موفقیت های بزرگ کشور در تمامی ابعاد باید دایره علم و دانش خود را نیز با مطالعه گسترش دهیم .
وی در ادامه خود را خادم کتاب دانست و گفت تا به امروز خادم ایثارگران بودم و بعد از این نیز خادم کتابخوانها و کتابداران خواهم بود چرا که از این به بعد ما نیز عضو کتابخانه شده و امیدواریم کتابخوان و عضو خوبی باشم .
نیک بخش ترویج کتابخوانی و کتابخانه سازی و نیز اهدای کتاب را موضوع مهمی دانست و گفت: کمک به کتابخانه های عمومی در استان باید پر رنگ شود: چرا که توسعه و تعمیق کتابخوانی موضوع مهمی است و باید مورد توجه قرار گیرد و این موضوع در کنار توجه به مسایل اداری و پرسنلی و معیشتی از دغدغه های ما خواهد بود.

 

پاسخ دهید

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است.
ارسال نظر برای این مطلب غیر فعال شده است!