تبلیغات

انتخاب «خواندن» به عنوان شعار سال 95 نهاد کتابخانه های عمومی کشور

انتخاب «خواندن» به عنوان شعار سال 95 نهاد کتابخانه های عمومی کشور


دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور از انتخاب «خواندن» به عنوان شعار سال آینده این مرکز خبر داد و گفت: برای ارتقای این مهارت برنامه‌های مختلفی از جمله برپایی دو همایش ملی را در نظر گرفته‌ایم.
 


به گزارش روابط عمومی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، علیرضا مختارپور، دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، با بیان اینکه سال 95 برای نهاد کتابخانه‌ها، سال «خواندن» نامگذاری شده است، به اهمیت توسعه این مهارت در میان کتابداران اشاره کرد و گفت: در بعضی مقدمات این موضوع اختلاف نظری میان کارشناسان و اهل فن نیست؛ مثلاً اینکه همه واقفیم به اینکه سطح مطالعه پایین است، تعداد مراجعه‌کنندگان به کتابخانه‌ها رضایت‌بخش نیست و گفتمان کتابخوانی در کشور وجود ندارد.

وی ادامه داد: از سوی دیگر رشد همه‌جانبه در هیچ جامعه‌ای رخ نمی‌دهد، مگر اینکه شاخص‌های فرهنگی آن کشور رشد کند. یکی از شاخصه‌های فرهنگی نیز مطالعه است. این موضوع در دین ما هم با عنوان علم‌آموزی و اهمیت آن تأکید شده است. امروزه نیز از سوی بزرگان دینی بارها بر این امر تأکید شده و می‌شود. مطالبه بزرگانی مانند رهبر معظم انقلاب همواره بر این بوده که همه اقشار جامعه به ویژه نسل جوان کشور کتاب بخوانند و عادت به مطالعه در آنها ایجاد شود.

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور افزود: از گروه‌هایی که در توسعه این فرهنگ نقش بسزایی دارد، کتابداران و کتابخانه‌ها هستند. به فرموده رهبر معظم انقلاب، کتابداران مشاور امین هستند. کسی که بخواهد مشاور امین باشد، باید خودش هم اهل مطالعه باشد تا بتواند به صورت صحیح به مراجعه‌کنندگان راهنمایی دهد. نمی‌توان مردم را به سمت مطالعه سوق داد، اما خود از آن بهره‌ای نداشت.

مختارپور یادآور شد: در اینجا تنها مهارت کتابخوانی اهمیت ندارد، بلکه مهارت تشخیص منابع نیز مهم است. شاید سؤال پیش بیاید که یک کتابدار مگر چه تعداد کتاب می‌تواند در سال بخواند، در حالی که برخی از کتابخانه‌ها 50 تا 100 هزار جلد کتاب دارند؟ یک کتابدار باید آنقدر توانا باشد که بعضی از کتاب‌ها را به صورت کامل بخواند، به گزارش‌های برخی از کتاب‌ها مراجعه کند، خلاصه تعدادی دیگر از آثار را مطالعه کند و یا کتاب را از طریق نویسنده‌اش بشناسد و از این راه بتواند مشاوره بدهد که برای مخاطب چه کتابی مناسب است و چه اثری را بخواند.

وی با اشاره به دیگر مهارت در «خواندن» یادآور شد: مهارت سوم این است که یک کتابدار قدرت این را داشته باشد که بتواند یک کتاب را به خوبی معرفی کند. از این رو، مهارت‌های بسیاری برای یک کتابدار نیاز است تا او بتواند در جامعه‌اش تأثیرگذار باشد.

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور به شعار سال 95 برای این نهاد اشاره کرد و افزود: شرط رسیدن به چنین مرحله‌ای، کسب مهارت خواندن است، از این رو شعار سال آینده برای نهاد را این مهارت انتخاب کردیم. با توجه به این رویکرد برنامه‌‌های متعددی در نظر گرفته شده است که از این موارد می‌توان به برگزاری همایش ملی در استان‌های کردستان و خوزستان با حضور اساتید فن اشاره کرد.

به گفته وی، برگزاری جلسات کتابخوان از سوی نهاد کتابخانه‌ها از دیگر اقدامات در جهت تحقق این مهارت بوده است. تاکنون 60 نشست در این زمینه برگزار شده که در آن 720 عنوان کتاب از سوی فعالان فرهنگی معرفی شده است.

وی یادآور شد: برگزاری دوره‌های مشاوره کتابدار و قصه‌گویی از دیگر اقدامات در جهت رسیدن به این هدف بوده است. همچنین قرار است از سوی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور محصولاتی در قالب لوح فشرده که مشتمل بر خلاصه کتاب‌ها و گزارش‌هایی از نشست کتابخوان و دوره‌های آموزشی است، در رسانه‌های اجتماعی منتشر شود و در دسترس علاقه‌مندان قرار گیرد.

مختارپور در پاسخ به این پرسش که آیا اقداماتی از این دست می‌تواند در افزایش سطح مطالعه کتابداران مفید باشد، در حالی که گفته می‌شود تعداد قابل توجهی از کتابداران خود زیاد اهل مطالعه نیستند، گفت: برگزاری دوره‌هایی مانند دوره‌‌های آموزشی و دوره مدرسه خواندن که الآن در مشهد در حال برگزاری است، توانسته در ارتقای سطح مطالعه کتابداران مفید باشد. در دوره‌ای سختی کار برخی از کتابداران و وجود مشکلاتی مانند نبود نیروی انسانی فرصت مطالعه را از کتابداران می‌گرفت. ما در دوره جدید تلاش خود را در جهت رفع چنین مشکلاتی با اصلاحاتی در زمینه نیروی انسانی قرار دادیم، از این رو با توجه به رفع مشکلات این‌چنینی، در سال 94 مطالبه خود را در جهت افزایش سطح مطالعه کتابداران قرار دادیم.

پاسخ دهید

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است.
ارسال نظر برای این مطلب غیر فعال شده است!