تبلیغات

انجمن خیرین کتابخانه ساز درخدابنده راه اندازی می شود

انجمن خیرین کتابخانه ساز درخدابنده راه اندازی می شود

انجمن خیرین کتابخانه ساز درخدابنده راه اندازی می شود

رئیس اداره کتابخانه های عمومی شهرستان خدابنده از راه اندازی انجمن خیرین کتابخانه ساز برای اولین بار در این شهرستان خبر داد.

سید مهدی موسوی،رئیس اداره کتابخانه های عمومی شهرستان خدابنده صبح امروز(۱۴تیرماه) که به نام روز قلم نامگذاری شده است درگفت وگو با خبرنگار اشراق آنلاین اظهار کرد:قلم هم میتواند آباد کندو هم می تواندتخریب کند.

رئیس اداره کتابخانه های عمومی شهرستان خدابنده افزود:قلم می تواند واقعیت را آشکار و پنهان کند و درحقیقت قلم یک معجزه جاویدان است که قرآن نیزبه آن اشاره کرده است(ن والقلم ومایستطرون).

موسوی د رادامه به حدیثی ازامام علی(ع)اشاره کرد وگفت:بنا به فرمایش مولای متقیان،عقل نویسنده در قلم اوست.

وی در ادامه قطعه شعری را در این زمینه قرائت کرد:

قلم به دست گرفتم که حرف حق بنویسم      هرآنچه نتوان گفت برورق بنویسم

قسم به جان قلم خورده ام که نای قلم را    به دست گیرم وتاآخرین رمق بنویسم

رئیس اداره کتابخانه های عمومی شهرستان خدابنده درباره وضعیت نشرکتاب در شهرستان خدابنده گفت:متاسفانه وضعیت نشرکتاب درشهرستان خوب نیست و افرادانگشت شماری درسطح شهرستان در این زمینه و البته در بعد نویسندگی فعالیت می کنند.

وی مشکلات اقتصادی و عدم حمایت از این قشرفرهیخته جامعه را ازمهمترین عوامل پایین بودن فعالیت در حوزه نشرعنوان کرد وگفت:در شهرستان خدابنده پتانسیل های خوبی وجود داردکه درصورت حمایت مسئولین به منصه ظهور می رسد.

وی با بیان اینکه در این شهرستان شخصیت های بزرگی چون سهروردی،رکن الدین سجاسی و…وجود دارد اذعان کرد: سیاست نهادکتابخانه های کشور بر این است که صرفا از نویسندگان و منتشران کتابی که  در زمینه شهدای انقلاب اسلامی،مطالعه و…فعالیت می کنندحمایت می کند و از نویسندگانی که درباره شهر و دیار خود(شخصیت ها،آثارتاریخی و…)قلم می زنند حمایتی نمی کند.

وی با بیان این مطلب که درحال حاضربایدکتابهایی که به درد مردم جامعه می خورد چاپ شودگفت:جدیداکتاب های امامزادگان شهرستان خدابنده(نوشته اسدنصیری)و باستان شناسی این شهرستان(نوشته ابراهیم سجاسی)دردست چاپ است و به زودی روانه بازارمی شود.

وی با بیان اینکه لازم است که در شهرستان کارگروهی توسط نویسندگان تشکیل شود گفت:باکمک اهل قلم می توان شهرستان خدابنده با این همه قدمت و سابقه تاریخی را به همه شناساند.

وی با اشاره به اینکه بسترتشویق وفعالیت برای این گروه مهیا نیست اظهارکرد:باحمایت ازاین افرادمی توان گام بلندی درفرهنگ شهرستان برداشت.

موسوی با بیان اینکه در مرکزشهرستان با وجود جمعیت زیاد،تنها یک کتابخانه مرکزی و با قدمت نزدیک به ۵۰سال وجود داردگفت:درشهرستان خدابنده هفت باب کتابخانه شهری(درشهرهای قیدار،زرین آباد،گرماب،سهرورد،کرسف،سجاس ونوربهار)سه باب کتابخانه روستایی(درروستاهای بولاماجی،دوتپه ودابانلو)ویک باب کتابخانه سیار درمجموع با زیربنای ۲۶۲۲مترمربع وجود دارد.

وی با بیان اینکه ۱۱۳هزارو۸۳۱نسخه کتاب با۹۱هزارو۶۰۲عنوان درهمه کتابخانه های شهرستان وجود دارد تصریح کرد:از۳هزارو۴۸۳نفری که در این کتابخانه ها عضوهستند۱هزارو۷۵۹نفرزن و۱هزار۷۲۵نفر مرد می باشند.

وی با بیان اینکه کتاب،زیربنا،صندلی وکتابخانه چهارعنوان شاخص های فرهنگی نهادهای کتابخانه های عمومی است گفت:متاسفانه وضعیت فعلی کتابخانه های شهرستان نسبت به این نرم استاندار،پایین تراست ولی انجمن کتابخانه های عمومی شهرستان که به ریاست فرماندارتشکیل می شوددرصدد است که درروستاهای دارای۱۵۰۰نفرو بالاتر،کتابخانه ایجادکند تا با انجام این کار،بتوان شاخص ها را در این شهرستان رشد داد.

وی گفت:با هماهنگی شهردار وشورای شهرقیدار زمینی به مساحت۱۵۰۰متر آماده شده است که درصورت همکاری اداره اوقاف شهرستان کارساخت آن آغازمی شود.

وی با بیان اینکه مجوزساخت کتابخانه در روستای چورزوک شهرسجاس (ازمحل ساختمان های مازادخودروستا )گرفته شده است عنوان کرد: درصددهستیم تا مجوزاحداث کتابخانه در روستای بخش زرین آباد را نیز بگیریم.

وی درادامه سخنان خود به برنامه ی آینده این اداره اشاره کردوگفت:جلسات “ عصرکتاب با موضوعات مختلف به صورت ماهانه یا دوماه یک بارتوسط اساتید مجرب دانشگاه درکتابخانه هابرگزار می شود.

وی هدف از این کار را برگزاری جلسات پرسش و پاسخ و همچنین نقد کتابها عنوان کرد.

موسوی به اقدام دیگری اشاره کرد وگفت:نورسیده هاازدیگربرنامه هایی است که درآن سعی داریم تا خلاصه ای ازکتابهای جدیدی که تازه تالیف شده است و هنوز از سوی کتابخانهای عمومی کل کشوربه مراکزا ستانها وشهرستانها ارسال نشده است،در قالب فایل ارسالی به مراکز،به اندازه یک برگ درتابلواعلانات کتابخانه ها جهت اطلاع عموم مردم زده شودتاآنهاراحت تربتوانند کتاب موردعلاقه خود را پیداکنند.  

وی افزود:امسال برای اولین بارانجمن خیرین کتابخانه ساز توسط اداره کتابخانه های عمومی باهمکاری فرمانداری و اداره فرهنگ وارشادشهرستان خدابنده راه اندازی می شود تابتوانیم ازاین ظرفیت درجهت افزایش کتابخانه های بیشتر درسطح شهرستان بهره ببریم.

وی درپایان سخنان خود اعلام کرد:همه افرادمی توانندبامراجعه اینترنتی به سامانه سامان که مربوط به مدیریت کتابخانه های عمومی کشور است و همچنین شبکه کتابخوانان حرفه ای کشور،ازامکانات آنها ازقبیل دانلودکتاب،مطالعه و…استفاده کنند.

(www.samanpl.irوwww.booki.irآدرس سایتها:)

 

پاسخ دهید

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است.
ارسال نظر برای این مطلب غیر فعال شده است!