تبلیغات

منتظر روزی هستم که کتابدار ما به رایحه کتاب و کتابخوانی معطر شود

منتظر روزی هستم که کتابدار ما به رایحه کتاب و کتابخوانی معطر شود

علیرضا مختارپور:
منتظر روزی هستم که کتابدار ما به رایحه کتاب و کتابخوانی معطر شود


دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور از تلاش مضاعف مجموعه نهاد برای رفع مشکلات موجود خبر داد و گفت: منتظر روزی هستم که کتابدار ما هم معطر به رایحه ی کتاب و کتابخوانی و تشخص اجتماعی در حد اعلا درجه شود.


به گزارش روابط عمومی نهاد کتابخانه های عمومی کشور، نشست صمیمانه دبیرکل نهاد با دومین گروه کتابداران شرکت کننده در دوره آموزشی مهارت قصه گویی، عصر روز 28 فروردین ماه 1394، برگزار شد.

آغاز این نشست به صحبت های کتابداران حاضر در جلسه اختصاص یافت. آنان ضمن اینکه دیدگاه جدید نهاد را به نیروی انسانی قابل تقدیر دانستند، از برنامه های نهاد کتابخانه ها با هدف تأکید بر اهمیت دوران کودکی و سرمایه گذاری برای تربیت این قشر، اظهار خرسندی کردند. کتابداران، نخستین دوره آموزشی مهارت قصه گویی را کاربردی و مفید ارزیابی کردند و در ادامه به بیان پاره ای از مشکلات موجود در حوزه کاری خود پرداختند.
آمار پایین امانت و بازگشت کتاب به دلیل تأکید بر فعالیت هایی همچون بازی و قصه گویی؛ تجهیز هر چه بیشتر بخش کودک به منظور اجرایی کردن مهارت های بدست آمده در این دوره آموزشی؛ کمبود منابع بخش کودک و ارسال تک جلدی منابع که مانع از انجام فعالیت های گروهی  می شود؛ عدم استحکام لازم منابع کودک به ویژه در گروه سنی الف و پیشنهاد خرید کتاب های مقوایی و در نظر گرفتن جوایزی برای کودکان؛ تفویض اختیار به کتابدار کودک جهت خرید کتاب؛ برگزاری کارگاه های آموزشی به صورت استانی و تداوم در برگزاری دوره ها و... برخی از مسائلی بود که از سوی کتابداران مطرح شد.
در ادامه این نشست علیرضا مختارپور ضمن اظهار خرسندی از حضور در جمع کتابداران، تغییرات ایجاد شده در نهاد را حاصل همکاری، همفکری و برنامه ریزی های مجموعه ای با نشاط و جوان دانست و گفت: من کتابداران را قشری فرهنگی و نخبه می دانم؛ توقعم این است که روزی قوای فکری فعال، با نشاط، جوان و مبتکر کتابداران در مسیرهای هم افزایی فکری و تأثیرگذاری فرهنگی- اجتماعی به کار افتد.
مختارپور ضمن اشاره به ضرورت ساماندهی به وضعیت معیشت کتابداران با توجه به مطالبات انباشته متعدد و تفاوت حقوقی بسیار شدید در داخل نهاد و در قیاس با سایر سازمان ها، که رفع آن با برنامه ریزی، انضباط مالی و صرفه جویی محقق شد، به بیان پاره ای از مشکلات موجود و وخامت همزمانی آنها در مسیر ساماندهی به امور این سازمان پرداخت و گفت: در حال حاضر 359 کتابخانه در حال احداث با سابقه بعضا بیش از 20 سال، از 10 درصد تا 75 الی 80 درصد پیشرفت وجود دارد. این درصد های بالا نیز پس از اینکه ساخت آنها برای چندین سال متوقف می شود، هزینه ای مضاعف را طلب می کند؛ و امروز برای بهره برداری از این ساختمان ها مبلغی نزدیک به 230 میلیارد برآورد می شود.
وی ادامه داد: از طرف دیگر، اگر بخواهیم مطابق با استاندارد بین المللی عمل کنیم، در حال حاضر نیازمند احداث چند هزار کتابخانه خواهیم بود. طبق این استاندارد تهران، برای رسیدن به سطح مطلوب به صدها کتابخانه دیگر نیاز دارد. بعلاوه، تمامی مسائل با تخصیص فضا حل نخواهد شد. درست است که در برخی از کتابخانه ها با کمبود فضا مواجه هستید اما تعداد قابل توجهی از کتابخانه ها از فضا و قفسه کافی برای جا دهی منابع ارسالی برخوردار نیستند؛ و از آنجایی که وجین نیز محدودیت های خاص خود را دارد، اینکار ممکن نیست. این در شرایطی است که می دانیم به طور متوسط بین 60 الی 70 درصد از قفسه های ما مخاطب چندانی ندارد.
ایشان همچنین به مشکل آن دسته از اعضاء که معمولا از سالن مطالعه کتابخانه استفاده می کنند و سر و صدای بخش کودک مانع از تمرکز آنان می شود، اشاره کرد و گفت: در حین صحبت های شما در این خصوص در پی چاره ای بودم، تخصیص یک شیفت برخی کتابخانه ها به کودکان در مواردی که تعداد اعضاء و تقاضا بسیار زیاد است، پیشنهادی قابل بررسی است.
مختارپور در ادامه بر ضرورت افزایش آگاهی های سازمانی همکاران کتابدار، تأکید کرد و گفت: در حال حاضر آگاهی های سازمانی پرسنل بسیار ضعیف است که این امر به دامن زدن به شایعات، اختلافات و تشتّت آراء می انجامد.
وی در این خصوص به ذکر نمونه هایی پرداخت و گفت: همانطور که می دانید یکی از خواسته های عمومی در نهاد رسمی شدن کتابداران است؛ از دیگر خواسته ها، اجرای قانون خدمات کشوری است. حال آنکه این دو خواسته با یکدیگر تطابق ندارد. بر اساس قانون مدیریت خدمات کشوری، کسانی که بدون آزمون وارد شده باشند، امکان رسمی شدن ندارند. بنابراین کسانی که بدون آزمون وارد شده اند، با اینکه هیچ شکی به صلاحیت و شایستگی آنان نداریم، امکان رسمی شدن نخواهند داشت. اما در خصوص کسانی که از طریق آزمون وارد شده اند، مقررات ویژه ای وجود دارد و پس از گذراندن بازه زمانی مشخص و شرایطی معین، رسمی خواهند شد.
دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور در ادامه به ضرورت تخصص گرایی در نهاد اشاره کرد و از برگزاری دومین جلسه هم اندیشی با اساتید کتابداری در اردیبهشت ماه خبر داد.
وی در خاتمه سخنان خود بر تلاش مضاعف مجموعه نهاد برای رفع مشکلات موجود تأکید کرد و گفت: من منتظر روزی هستم که کتابدار ما هم معطر به رایحه ی کتاب و کتابخوانی و تشخص اجتماعی درحد اعلا درجه شود و هم یک عنصر مفید آگاه و آگاهی بخش در مسیر گسترش فرهنگ کتابخوانی و فرهنگ عمومی باشد.

 

پاسخ دهید

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است.
ارسال نظر برای این مطلب غیر فعال شده است!