تبلیغات

برگزاری نشست مهارتهای ارتباطی برای کتابداران کتابخانه های عمومی استان زنجان

برگزاری نشست مهارتهای ارتباطی برای کتابداران کتابخانه های عمومی استان زنجان

 

 

 

 

 

برگزاری نشست مهارتهای ارتباطی برای کتابداران کتابخانه های عمومی استان زنجان بیست و ششمین جلسه گروه علم اطلاعات و دانش شناسی با موضوع مهارتهای ارتباطی برای کتابداران کتابخانه های عمومی در محل سالن اجتماعات کتابخانه عمومی سهروردی زنجان برگزار شد به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی استان زنجان، در ادامه سلسله نشستهای گروه علم اطلاعات و دانش شناسی بیست و ششمین جلسه این گروه، با موضوع مهارتهای ارتباطی برای کتابداران کتابخانه های عمومی 28 بهمن ماه با حضور کتابداران و مسوولین کتابخانه های عمومی در محل سالن اجتماعات کتابخانه عمومی سهروردی زنجان برگزار شد.

 در این نشست مباحث مرتبط با مهارتهای ارتباطی توسط دکتر ابراهیم افشار زنجانی عضو هیات علمی گروه علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه اصفهان برای کتابداران و شرکت کنندگان این نشست ارائه گردید.
 
در ابتدای برنامه احمدخانی مدیر کل کتابخانه های عمومی استان ضمن اشاره به آمار و عملکرد کتابخانه های عمومی استان، گزارش مختصری از فعالیتها و برنامه های اداره کل در راستای توسعه و ترویج فرهنگ مطالعه و کتابخوانی را ارائه نمودند.
وی تصریح کرد: در راستای توسعه فضای کتابخانه های عمومی و گسترش و ارتقای فرهنگ مطالعه و کتابخوانی برنامه ها و فعالیتهای مختلفی در استان انجام گرفته است.
ایشان ضمن اشاره به برگزاری همایش های تخصصی در حوزه مطالعه و کتابخوانی توسط اداره کل کتابخانه های عمومی استان در سالهای قبل و برپایی جلسات معرفی و نقد و بررسی کتاب در گروههای نه گانه عصر کتاب، تصریح کرد: جلسات نقد و بررسی کتاب از شهریور ماه سال 1383 تحت عنوان عصر کتاب با حضور نویسندگان و مترجمین برگزار می شود.
 
احمدخانی سپس از تجهیز بخش کودک کتابخانه های عمومی در راستای جذب کودکان به محیط کتابخانه ها سخن گفته و اظهار داشت: در راستای غنی سازی اوقات فراغت کودکان و آشنایی و جذب آنان به کتابخانه ها فعالیتهای فوق برنامه مختلفی اعم از قصه گویی، حافظ خوانی و.... در کتابخانه های عمومی برگزار می شود.
مدیر کل کتابخانه های عمومی استان در ادامه به کتابخانه های عمومی خیری استان اشاره کرد و گفت: در استان زنجان تعداد 5 باب کتابخانه عمومی توسط خیرین ارجمند راه اندازی شده و به اداره کل کتابخانه های عمومی واگذار شده است.
ایشان در پایان ابراز امیدواری کرد با برگزاری نشست های تخصصی با حضور اساتید صاحب نظر زمینه رشد و ارتقای سطح علمی و کاری کتابداران و مسوولین کتابخانه های عمومی فراهم گردد.
در ادامه مراسم دکتر ابراهیم افشار زنجانی پس از اشاره مختصر به اهمیت مهارتهای ارتباطی و نقش آن در بهبود عملکرد و فعالیتهای کتابخانه های عمومی موارد مرتبط با این موضوع را در سه بخش و با سرفصل های ذیل ارائه کردند.
بخش اول:
اصول و فنون مهارت های ارتباطی برای کتابداران
رفتار و گفتار مناسب به عنوان یکی از پیش شرط های داشتن کتابخانه خوب
نقش مدیران در تقویت به کار گیری مهارت های ارتباطی توسط پرسنل
انواع مهارت های ارتباطی
مهارت ها در تماس های حضوری )چهره به چهره(
مهارت ها در تماس های تلفنی
مهارت ها در موقعیت های دشوار
مهارت در ارتباط های کتبی
اهمیت ویژه مهارت های ارتباطی در محیط کتابخانه، به ویژه کتابخانه عمومی
فایده های به کار بستن مهارت های ارتباطی در شغل های غیر انتفاعی
بخش دوم:
مهارتهای ارتباط غیرکلامی
حلقه های ارتباط غیر کلامی )زبان بدن (در کتابخانه
مهارتهای ارتباط کلامی
تفاوت شنیدن و گوش دادن
چطور گوش بدهیم؟
چطور جواب بدهیم؟
فنون تماس تلفنی : مزایا و معایب
بخش سوم و پایانی:
فنون اداره کردن موقعیت های دشوار: شکایت و خشم
تفاوت های شکایت و خشم ازلحاظ ارتباطی
چرا شکایت فرصت است؟
باید ها و نبایدها در رسیدگی به شکایات
نحوه برخورد در به حق یا نا به حق بودن شکایات
ویژگی های موقعیت خشم
در خنثی کردن خشم چه مهم است؟
در مقابل شخص عصبانی چه کارهایی را بکنید یا نکنید
اقدام برای حل مشکل
ماهیت ارتباط
عوامل مؤثر در پرورش و به کارگیری مهارتهای ارتباطی
طرز فکرو باورهای مؤثر در به کرگیری مهارت های ارتباطی

 

پاسخ دهید

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است.
ارسال نظر برای این مطلب غیر فعال شده است!