تبلیغات

نام محمد و ارزش و احترام آن

نام محمد و ارزش و احترام آن

نام محمد و ارزش و احترام آن

 

 

   خداوند کریم به خواهر و داماد عزیزمان فرزند پسری عطا نمود. معمولا از آغاز علائم بارداری تا زمان تولد و حتی گاهی مدتی بعد از آن، بحث نامگذاری فرزند داغ است. خصوصا وقتی که پدر و مادر از دیگران درخواست کمک و نظر کنند و بالاخره با تمام بحث ها و کشمکش ها و کتک کاری ها (مزاح بود)، نامی بر فرزند می نهند.

   تمام این حساسیت ها نشانه اهمیت نامگذاری فرزندان است. از نظر دین مبین اسلام نه تنها نامگذاری بلکه به نام نیکو و زیبا نهادن بر فرزند تصریح شده است و به نص صریح قرآن کریم انسان را از بکار بردن نام و القاب زشت نهی می نماید. ( و لا تنابزوا بالالقاب.. سوره حجرات) روایات مختلفی هم در همین باب هست که ما به روایتی از حضرت امیرالمومنین علی  (علیه السلام) اشاره می کنیم:

وَ حَقُّ الوَلَدِ عَلَى الوالِدِ أن یُحَسِّنَ اِسمَهُ وَ یُحَسِّنَ اَدَبَهُ، و یُعَلِّمَهُ القُرآنَ؛حقّ فرزند بر پدر آنست که نام زیبا و نیکو بر او بگذارد و او را به خوبی و نیکویی تربیت کند و قرآن به او بیاموزد. (نهج البلاغه/حکمت ۳۹۹)

    بالاخره برای خواهرزاده کوچولوی ما نام زیبای ( محمد ) را برگزیدند. محمد کوچولو برادری داره به نام ( یوسف ) که برای همه بسیار عزیزه.

   حالا سه مطلب به همین مناسب آماده کردم که تقدیم می کنم به همه، خصوصا به خانواده ای که چشمشون به این مولود روشن شده:

   ۱- چه کسی زیباتر بود؟ یوسف یا پیامبر (ص)

   پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) از حسن و زیبایی حضرت یوسف (علیه السلام) می گفتند که به ایشان عرض کردند: آیا شما زیباتر هستید یا یوسف؟ فرمودند: کان یوسف احسن و لکننی املح. ترجمه: یوسف از من زیباتر بود ولی من از او ملیح تر و با نمک تر هستم.(۱)

   ۲- منافع و فواید نام مبارک محمد و احمد (صلی الله علیه و آله)

   در احادیث معتبر از حضرت رسول اکرم (صلی الله علیه و آله) منقول است که آن حضرت فرمودند: در خانه ای که کسی به نام محمد باشد، اهل آن خانه شب را به خیر صبح می کنند و روز را به خیر شب می نمایند.

   و نیز فرمود چون فرزند را محمد نام می گذارید، او را گرامی دارید و در صدر مجلس او را جای دهید و بر او رو ترش مکنید.

   و همچنین فرمود: بر سفره ای که گسترده شود و بر آن کسی به نام محمد یا احمد بنشیند، آن منزل در هر روزی دو بار از گزند شیطان پاک می شود.

   و نیز فرمود: هر گروهی که محمد و یا احمد را در شور خود داخل کردند، برای ایشان خیر است.

   از ابن عباس روایت شده که پیامبر (صلی الله علیه و آله) فرمود: چون روز قیامت شود، منادی ندا می کند که هر کس محمد نام دارد برخیزد و به کرامت نام محمد داخل بهشت شود.(۲)

   ۳- همنام پیامبر اکرم (ص) را احترام کنید

   ابوهارون گفت: من همنشین حضرت امام جعفرصادق (علیه السلام) بودم. پس چند روزی به خدمت نرسیدم. بعد که به حضور مبارکش شرفیاب شدم، فرمود: چند روزی است که تو را ندیده ام! عرض کردم: یابن رسول الله! فرزندی برایم آمده. فرمود: بارک الله لک! او را چه نام گذاردی؟ عرض کردم: نامش را محمد گذاردم.

   حضرت با گونه اش به طرف زمین رو کرد و گفت: محمد ، محمد ، ... تا اینکه نزدیک بود گونه اش به زمین برسد. بعد فرمود: جانم و فرزندانم و اهل بیتم با اهل زمین همگی فدای رسول خدا شوند. مبادا او را دشنام بدهی و یا او را بزنی و یا به او بدی بنمایی. بدان در زمین هر خانه ای که نام محمد در آن باشد، در هر روز از لوث شیطانی پاک شود.(۳)

(۱) سفینه البحار/ج۲ص۵۴۶

(۲) و (۳) کشکول المخازن مرحوم علامه سید عباس کاشانی (رضوان الله تعالی علیه)

پاسخ دهید

4 نظر

اسد بیگی  ۱۳۹۳/۱۰/۳۰ - ۱۸:۰۷:۵۹

با هر که بدی کردی تا دم مرگ از او بیندیش . نیچه http://applesp.ir/

اسد بیگی  ۱۳۹۳/۱۰/۳۰ - ۱۸:۰۹:۴۶

با هر که بدی کردی تا دم مرگ از او بیندیش . نیچه http://applesp.ir/

نیوشا خسروی  ۱۳۹۳/۱۱/۰۴ - ۱۴:۲۷:۳۶

www.iAlexa.ir افزایش بازدید سایت شما افزایش بازدید وبلاگ شما www.iAlexa.ir

نیوشا خسروی  ۱۳۹۳/۱۱/۰۸ - ۰۰:۴۰:۵۰

www.iAlexa.ir افزایش بازدید سایت شما افزایش بازدید وبلاگ شما www.iAlexa.ir

ارسال نظر برای این مطلب غیر فعال شده است!