تبلیغات

هدایت کودک به ساحت فکر و اندیشه باید هدف اصلی ما باشد

هدایت کودک به ساحت فکر و اندیشه باید هدف اصلی ما باشد

هدایت کودک به ساحت فکر و اندیشه باید هدف اصلی ما باشد

علیرضا مختارپور در دومین روز برگزاری «آموزش تخصصی کتابداران کودک»، پس از شنیدن و پاسخ به سوالات و مشکلات کتابداران بر لزوم توجه به کتابدار، کتابخوانی، مخاطب و ارتباط و پیوند این بخش ها با همدیگر تاکید کرد.

1393/7/26 شنبه

دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور:

هدایت کودک به ساحت فکر و اندیشه باید هدف اصلی ما باشد

علیرضا مختارپور در دومین روز برگزاری «آموزش تخصصی کتابداران کودک»، پس از شنیدن و پاسخ به سوالات و مشکلات کتابداران بر لزوم توجه به کتابدار، کتابخوانی، مخاطب و ارتباط و پیوند این بخش ها با همدیگر تاکید کرد.

 

به گزارش روابط عمومی نهاد کتابخانه های عمومی کشور،‌ علیرضا مختارپور در ابتدای سخنانش اظهار داشت: بعد از شنیدن مشکلات شما از این جهت خوشحال شدم که تقریباً هیچ مشکلی نبوده که تا امروز مورد حساسیت بنده و همکارانم نبوده باشد. یعنی تمام نکاتی که گفته شد یا انجام شده است و یا به زودی نتایج آن اعلام می‌شود.

دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور در ادامه با طرح این پرسش که؛ «وقتی از کتابخانه های مخصوص کودک و نوجوان حرف می زنیم دقیقاً از چه صحبت می کنیم» گفت: پاسخ به این سوال یک واکاوی دقیق می خواهد اما به عقیده من 4 موضوع در این مسئله باید مورد توجه قرار بگیرد: کتابدار، کتابخوانی، مخاطب (که کودک و نوجوان است) و ارتباط و پیوند این بخش ها با همدیگر.

وی در تبیین صحبت های خود اضافه کرد: اگر کودک و نوجوان اهل کتاب شوند دیگر ما دغدغه ای برای بزرگسالی او نخواهیم داشت چراکه معمولاً علاقه به بسیاری از چیزها در کودکی در آینده به راحتی از انسان خارج نمی شود و تبدیل به عادات ثانویه در او می‌گردند، به همین دلیل علاقه مند کردن کودکان به کتاب می‌تواند باعث افزایش قشر کتابخوان در جامعه و طبیعتاً گسترش کتاب و اثرگذاری در نشر شود.

مختارپور در ادامه خاطرنشان کرد: صرف مطالعه کتاب نباید تنها هدف کتاب خواندن کودک باشد بلکه آموختن معلوماتی که منجر به افزایش علم و فرهنگ شود می بایست مورد توجه قرار گیرد. در چنین فضایی است که سطح فرهنگی جامعه نیز ارتقاء پیدا می کند.

دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور همچنین یادآور شد: به عقیده من خواندن کتاب های متعدد، کسب اطلاعات بیشتر و علاقه به کتابخوانی نباید تنها هدف ما در بحث کتابخوانی کودکان و نوجوانان باشد، بلکه ورود   کودک به یک عالم جدید به نام فکر و اندیشه و درک ساحت های دیگری به غیر از عوالم موجود در جامعه باید مورد توجه و اهمیت قرار بگیرد.

وی در بخش دیگری از این مراسم تصریح کرد: شما باید به عنوان کتابدار بتوانید افراد را از میان شبکه های اجتماعی، اخبار روزمره و... که وقت او را می گیرند و اطلاعات پراکنده به او می دهند و بی جهت و بی اثر گاهی حتی او را پریشان می کنند به سمت کتاب که اطلاعات متمرکز تر، دسته بندی شده، منسجم و هدف دار به مخاطبش می‌دهد، راهنمایی کنید.

مختارپور با اشاره به لزوم گشودن فضاهای جدید برای کودکان و نوجوانان اظهار داشت: از آنجا که می گویند: «چون که سرو کارت با کودک فتاد ... پس زبان کودکی باید گشاد» فلذا نباید تفکیک بین زبان کودکی و فکر کودکی را فراموش کنیم.

وی اضافه کرد: زبان کودکی یعنی با بچه طوری صحبت شود تا او بفهمد. این ابداً به این معنا نیست که سطح فکری مان را تا سطح کودک پایین بیاوریم، کاری که متاسفانه ما و بسیاری دیگر از کشورها دچار آن شده ایم.

دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور با اشاره به لزوم اهمیت استفاده از «فلسفه برای کودکان» بیان داشت: چند سال پیش در روز جهانی فلسفه گروهی از فلاسفه کشور آلمان که به ایران آمده بودند به جای یک مقاله پژوهشی درباره مطالب استعلایی مفاهیم فلسفه، یک نمایشنامه برای فلسفه کودک ارائه کردند.

مختارپور افزود: اگر شما بتوانید با زبان کودکان مفاهیم فلسفی را برای آنها بگویید،‌ تاثیرش از هزار کار دیگر فرهنگی بالاتر است، چراکه شما توانسته اید کودک را متناسب با سن و زبانش وارد ساحت فکر و اندیشه کنید.

وی همچنین اضافه کرد: شاید برخی بگویند این حرفها اصلاً علمی نیست و مگر می‌شود فلسفه را به کودک یاد داد؟ اما من در پاسخ، به اتفاقی که 50 سال پیش در رابطه با نزدیکی زبان فلسفه به زبان ادبیات پیش آمد اشاره می کنم. شما ببینید برخی از نحله های فلسفی دنیا مطالب خودشان را از طریق رمان هایشان بیان کرده اند. فلان فیلسوف مشهور اگزیستانسیالیست دنیا بیشتر از تعداد کتاب های فلسفی اش، رمان هایش منتشر شده است و این رمان های او هستند که افکار فلسفی اش را بیان می‌کنند.

مختارپور در پایان صحبت هایش خطاب به کتابداران حاضر در این دوره گفت: امروز فلسفه آمده و در خدمت کودک و نوجوان قرار گرفته است. امیدوارم شما کتابداران نیز وقت بگذارید و با این حوزه بیشتر آشنا شوید. برای این کار باید ابتدا خودتان این فضا را باور کنید تا بتوانید برای دیگران آنرا تعریف کنید. باید بخوانید، بحث و گفتگو کنید و روی این قضیه فکر و کار کنید.

گفتنی استاولین دوره «آموزش تخصصی کتابداران کودک» از 22 الی 23 مهر با حضور 30 کتابدار کودک کتابخانه های عمومی و کتابخانه های شهرداری تهران در آمفی تئاتر مرکز مشارکت های فرهنگی هنری شهرداری تهران برگزار شد.

پاسخ دهید

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است.
ارسال نظر برای این مطلب غیر فعال شده است!