تبلیغات

برگزاری مراسم تجلیل از خادمان کتاب استان زنجان

برگزاری مراسم تجلیل از خادمان کتاب استان زنجان

برگزاری مراسم تجلیل از خادمان کتاب استان زنجان

مراسم تجلیل از خادمان عرصه کتاب و کتابخوانی روز  شنبه 9 آذر  با حضور آیت‌‌الله علی خاتمی نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه زنجان و دیگر مسئولان استانی در محل سالن اجتماعات کتابخانه‌های عمومی سهروردی زنجان برگزار و از خدمات خادمان کتاب استان تجلیل به عمل آمد.
 
 
آیت الله خاتمی نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه زنجان:
ایجاد بسترهای لازم ، مطالعه و کتابخوانی را در جامعه افزایش می دهد.
 
آیت‌‌الله علی خاتمی نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه زنجان در این مراسم با اشاره به اهمیت و جایگاه ویژه کتاب و کتابخوانی در ارتقای سطح فرهنگی جامعه اظهار داشت: ایجاد بسترهای لازم کتابخوانی، موجب ترویج این مهم در جامعه می شود.
امام جمعه زنجان در ادامه اظهار داشت: دانایی تکامل دهنده شخصیت هر انسانی است و در اهمیت این امر تردیدی وجود ندارد.
وی تصریح کرد: انسان به عنوان موجود برتر آفرینش باید همیشه نگاهش به افق‌های دور دست و برای روشن کردن تاریکی‌های زندگی و باز کردن ابهامات باشد.
 
نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه زنجان با بیان اینکه اگر انسان در رفتار و نگاهش تکامل نداشته باشد جامعه راکد و بی‌حرکت می‌شود، افزود: کتاب به‌عنوان یار دیرین، انسان را با دنیای گذشته آشنا می‌کند.
این فعال مذهبی با بیان اینکه فرهنگ و تمدن گذشته توسط کتاب به نسل امروز و آینده انتقال می‌یابد، اذعان داشت: کتاب چراغ هدایتی برای روشنایی‌های آینده است.
خاتمی با اشاره به اینکه رسانه‌های گروهی، شنیداری و نوشتاری امروز وظیفه آگاهی به مردم را بر عهده دارند، بیان داشت: اقدامات انجام شده در این حوزه کافی نبوده است.
وی با تاکید بر اینکه انس با کتاب باید به عنوان یک عادت و امتیاز مثبت محسوب شود، اظهار داشت: همچنین برای رونق کتابخوانی به ایجاد بسترهای مناسب نیاز است.
نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه زنجان ایجاد انگیزه و شوق دانایی را در افزایش مطالعه در بین نوجوانان و جوانان مفید ارزیابی کرد و گفت: اگر آثار این انگیزه در عمق جان افراد زنده شود بسیار کارساز است.
امام جمعه زنجان ادامه داد: برای زنده شدن این انگیزه فعالیت‌های فکری، اعتقادی و روانی باید به صورت جدی توسط افراد صاحب نظر انجام شود.
خاتمی با اشاره به اینکه امروز کتاب‌های بسیاری در حوزه‌های مختلفی وجود دارد، تصریح کرد: با توجه به ازدیاد کتاب و محدودیت عمر بشر علاقه‌مندان باید بهترین‌ها را برای مطالعه انتخاب کنند.
وی با تاکید بر اینکه کتاب برای ایجاد انگیزه و اعتقادات دینی موتور خوبی است که باید استفاده شود، تصریح کرد: کتاب باید برای مطالعه به راحتی در مکان‌های عمومی و در اختیار مردم قرار بگیرد.
نماینده ولی فقیه در استان با اشاره به اینکه امکان اینکه هر شخصی یک کتابخانه برای خود داشته باشد وجود ندارد، گفت: وجود کتابخانه دیجیتال بسیاری از مشکلات موجود در این زمینه را حل کرده است.
امام جمعه زنجان با بیان اینکه نگاه کردن به صفحه‌های کتاب از نظر روانی برای انسان نشاط روحی ایجاد می‌کند، گفت: انس با کتاب از نظر روانشناسی نیز آرامش روحی برای انسان ایجاد می‌کند.
خاتمی با تاکید بر اینکه انسان استعدادهای فوق‌العاده‌ای دارد، اظهار داشت: امروز در این مراسم از خادمان عرصه کتاب تجلیل می‌شود چرا که نیت خیرین و خادمان کتاب ماندگار است.
وی با تاکید بر اینکه باید رویکرد قوی به مطالعه در بین اقشار مختلف جامعه افزایش یابد، افزود: فرهنگ کتابخوانی باید در محیط‌های مختلف از جمله ایستگاه‌های اتوبوس و مکان‌های عمومی ترویج یابد.
 
مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان زنجان
تبیین منویات مقام معظم رهبری برای دسترسی آسان مردم به کتاب، هدایت افکار عمومی و ترویج فرهنگ مطالعه و کتابخوانی از جمله اهداف مهم ایجاد ایستگاه‌های مطالعه در سطح شهرمی باشد.
 
احمدخانی مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان زنجان نیز در این مراسم با اشاره به اینکه برنامه‌های مختلفی در هفته ملی کتاب و کتابخوانی در سطح استان زنجان برگزار شد، اظهار داشت: برنامه‌های هفته ملی کتاب با شعار «کتاب، آیینه فرهنگ و فرزانگی» برگزار شده است.
احمدخانی با اشاره به اینکه نخستین جشنواره خیرین کتابخانه‌ساز در استان زنجان برگزار شده است، افزود: چهارمین دوره جشنواره اهدای کتاب در سطح کتابخانه‌های عمومی استان زنجان نیز برگزار شد.
وی با بیان اینکه پنج باب کتابخانه عمومی در هفته ملی کتاب به بهره‌برداری رسید، تصریح کرد: مسابقات مختلف فرهنگی و کتابخوانی در طول این مدت نیز برگزار شده است.
احمدخانی به راه اندازی ایستگاه مطالعه و پیک مهر در مکان‌های پر تردد استان زنجان اشاره کرد و افزود: تعداد ایستگاه‌های مطالعه و پیک مهر در زنجان به ترتیب 11 ایستگاه مطالعه و 50 مورد طرح پیک مهر می باشد.
مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان زنجان اضافه کرد: 400 هزار جلد کتاب در این مراکز موجود است.
وی هدف از ایجاد ایستگاه‌های مطالعه را تبیین منویات مقام معظم رهبری برای دسترسی آسان مردم به کتاب، هدایت افکار عمومی و ترویج فرهنگ مطالعه و افزایش گرایش شهروندان برای استفاده از زمان برای مطالعه کتاب اعلام کرد.
احمدخانی به عملکرد کتابخانه‌های عمومی استان در هشت ماه نخست سال‌جاری اشاره کرد و افزود: 54 هزار نفر از علاقه‌مندان به کتاب و کتابخوانی در کتابخانه‌های عمومی استان زنجان عضو هستند.
وی تعداد مراجعین کتابخانه‌های عمومی را در طول این مدت 2 میلیون و 388 هزار و 936 نفر اعلام کرد و گفت: یک میلیون و 357 هزار و 797 جلد کتاب از کتابخانه‌های عمومی امانت گرفته شده است.
مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان زنجان با بیان اینکه در طی ماه‌های گذشته پنجمین کتابخانه خیری شهرک گلشهر کاظمیه زنجان کلنگ زنی شده است، متذکر شد: این کتابخانه با مساحت 7 هزار متر مربع و زیر بنای 3 هزار و 400 متر مربع در حال احداث است.
ایشان با اشاره به اینکه احداث این کتابخانه خیری 18 درصد پیشرفت فیزیکی دارد، گفت: بیش از 4 میلیارد تومان هزینه توسط دکتر مصلی نژاد برای ساخت این کتابخانه پرداخت می‌شود.
در این مراسم همچنین ضمن پخش کلیپ اهم فعالیتهای کتابخانه های عمومی استان  از 200 نفر از خادمان کتاب استان از جمله خیرین و حامیان کتابخانه‌ها، اعضای انجمن کتابخانه‌های عمومی استان و شهرستان زنجان، کتابداران و کارکنان بازنشسته‌ی کتابخانه‌های عمومی، کتابخوانان نمونه، شهرداران، فرمانداران، اعضای فعال گروه‌های عصر کتاب، برندگان مسابقات کتابخوانی،  خبرنگاران فعال حوزه کتاب و ... با اهدای لوح، قدردانی شد.

 

پاسخ دهید

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است.
ارسال نظر برای این مطلب غیر فعال شده است!