تبلیغات

منصور واعظی در مراسم تقدیر از کتابداران:   نهاد کتابخانه‌ها به مدد همت بلند شما پیش رو و بالنده در حرکت است

منصور واعظی در مراسم تقدیر از کتابداران: نهاد کتابخانه‌ها به مدد همت بلند شما پیش رو و بالنده در حرکت است

منصور واعظی در مراسم تقدیر از کتابداران: نهاد کتابخانه‌ها به مدد همت بلند شما پیش رو و بالنده در حرکت است به گزارش روابط عمومی نهاد کتابخانه های عمومی کشور، دبیر کل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در همایش کتابخانه‌ها، کتابخانه‌های عمومی و نهضت مطالعه مفید در بیست ویکمین دوره‌ی هفته کتاب پس از نام خدا و سلام و دست مریزاد به همکاران تلاشگر و صبورش با بیان شعار کتاب آیینه‌ی فرهنگ و فرزانگی مطرح کرد:

 
 
 


 
نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با افتتاح242 کتاب خانه‌ی جدید و242 کتابخانه جدید که امروز افتخار وجود 3100 کتابخانه‌ی نهادی را نصیب شما ارجمندان کرده است و افزودن 92 هزار متر مربع بر فضای کتابخوانی را موجب شده است و افزودن چهار میلیون و 200 هزار جلد کتاب و افزایش 616 رایانه‌ی جدید در بخش سخت‌افزاری نهاد و هفت هزار و 500 صندلی به مجموعه امکانات کتابخانه‌ها که نشان می‌دهد نهاد کتابخانه‌ها کارنامه‌ی موفقی از هفته‌ی کتاب سال گذشته تاکنون دارد که این می‌نمایاند شما عزیزان کتابدار از روزی که ما جشن 5 برابر شدن شاخص های کتاب، کتابخوانی و امکانات کتابخانه ای و دو برابر شدن این شاخص ها در طول هشت سال اخیر را برپا کردیم بیکار ننشسته اید و نهاد به مدد تلاش مضاعف شما نایستاده و پویا و جهادی روبه تعالی در حرکت است از سال گذشته تا کنون نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور اقدامات ارزنده‌ای را برای ترویج فرهنگ مطالعه‌ی مفید انجام داده که به اختصار، نه برای شما عزیزان که خود و همت بلندتان موجب حرکت پیش روی نهاد و بالندگیش هستید و مبدا و منشا انجام این فعالیت های ارزنده اید که برای استحضار مردم عزیز و مخاطبان گرامی به اجمال به آن‌ها اشاره خواهم کرد


نهاد در حوزه محتوایی سه کار مهم را انجام داده است، موسسه کتاب نشر به عنوان ناشر تخصصی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با عمری دوساله توانست به دلیل تولید حجم بالای کتاب‌های منتشر شده به ناشر اول کشور تبدیل شود


انتشار کتاب «تفسیر الاثری» در حوزه تفسیر روایی که در نوع خود بی نظیر است از سوی انتشارات نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور چاپ شده است ونمونه این تفسیر روایی در سطح کشور تاکنون چاپ نشده است. ترجمه بحار در حوزه اهل بیت با 110 جلد ترجمه از کار بزرگ مرحوم علامه مجلسی که از سوی نهاد برگردان شده است و همچنین دانشنامه اسارت و آزادگی با بیش از 100 هزار صفحه سه کار محتوایی بزرگی بود که از سوی این نهاد انجام شد


شما عزیزان امسال بزرگترین پروژه‌ی تاریخ ترویج مطالعه در کشور _طرح ایستگاه مطالعه- را در کشور شکل داده اید که به لطف الهی در بیست و یکمین دوره هفته کتاب با افتتاح آخرین ایستگاه مطالعه سری پنجم در مجموع 600 ایستگاه مطالعه در کل کشور راه‌اندازی شده است؛ میانگین امانت گیری کتاب در این ایستگاه‌ها روزانه بیش از 200جلد است که این میزان قابل توجه است. چرا که ما در کتابخانه‌های عمومی روزانه 86 جلد کتاب به امانت می‌دهیم آمار بازگشت کتاب ها در ایستگاه‌های مطالعه از 20 درصد شروع شد و اکنون به 33 درصد رسیده است که تلقی من این است که این آمار به 50 درصد و حتی بالاتر نیز افزایش پیدا کند.

نهاد در طول شش سال اخیر از شاخص‌های مدیریتی خاصی پیروی کرده است و در طول این سال‌ها برنامه‌محور بوده و با تبیین سند چشم‌انداز نهاد کتابخانه‌ها که به عنوان سند نهضت مطالعه مفید به عنوان یک سند ملی در شورای فرهنگی عمومی ثبت شد اهداف، نقشه و برنامه‌های سالانه و آیین‌نامه‌های اجرایی خود را در طول این سال‌ها مشخص کرده تا با یک برنامه منسجم هدف محوری خود که مطالعه مفید است را پیش ببرد


نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور یک سازمان صد در صد فرهنگی است، این نهاد همواره بدون سوگیری سیاسی با تکیه بر فعالیت فرهنگی با همه احزاب و گروه‌های مختلف جامعه همفکری و تعامل سازنده و مثبتی در راه اعتلای کتابخوانی و فرهنگ مطالعه‌ی مفید داشته است که استفاده از مشارکت‌های مردمی و خیرین گرانقدر و به کارگیری موثر رسانه ملی با همکاری نهادهای موثر فرهنگی از دیگر دستاوردهای مهم این نهاد در عرصه مطالعه و کتابخوانی محسوب می‌شود


هدف حقیقی نهاد، مدیریت مطالعه در سطح جامعه است عنوان کرد: مدیریت کتابخانه‌ها در ذیل مدیریت مطالعه تعریف می‌شود اما هدف نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور تصدی‌گری در حوزه مدیریت مطالعه نیست بلکه ارتقای این شاخص مهم در کشور نیازمند همکاری هر نهاد و دستگاه فرهنگی است ما به دنبال افزایش شاخص های مطالعه هستیم در این هدف نام مهم نیست نهاد به دنبال تبلیغ نهاد نیست به دنبال ترویج مطالعه است و در این راستا دست یاری به سوی همه‌ی عزیزان دراز می کنیم تا کشور عزیزمان هرروز شکوفاتر و بالندهتر با بههره گیری از توان و استعداد مردم دانشمند و کتابخوانش در همه‌ی زمینه ها در سطح جهان بدرخشد.


شاخص‌های مطالعه در سطح کشور پایش و رصد مداوم می شود این نهاد هر سال وضعیت مطالعه را در میان اقوام، سنین و جنسیت‌های مختلف مردم در سطح کشور ارزیابی و شاخص‌های مطالعه را تعیین می‌کند 14 شاخص موجب رشد و تحولات شش ساله اخیر در نهاد کتابخانه‌های عمومی به همت شما عزیزان شده است که این شاخص های را به اختصار نام می برم:

 1. در طول سالهای اخیر نهاد برنامه محور بوده است و ما سند چشم‌انداز داریم که به تصویب هیئت امنا و شورای عالی انقلاب فرهنگی رسیده و اکنون یک سند ملی با عنوان سند ملی مطالعه مفید است که اهداف آن مشخص است که شاید کمتر دستگاهی در این سطح و با این دقت مشخص برنامه داشته باشد.
 
2. ما یک هدف محوری که همان مطالعه مفید است را مبنا قرار داده و همه فعالیت‌ها به دنبال تحقق این هدف اصلی بوده است.
 
3. همان طور که رهبری عزیز انقلاب تاکید کردند نهاد کتابخانه‌های عمومی یک نهاد صد درصد فرهنگی است و به همین دلیل با هیچ حوزه، حزب و گروهی هیچ چالشی نداشته‌ایم.
 
4. حداکثر بهره گیری از مشارکت‌های مردمی. در طول این شش سال از حمایت‌های خیرین و مردم را داشتیم که بودجه حاصل از این حمایت‌ها بیشتر از بودجه‌های دولتی بود.
 
5. حداکثر بهره‌برداری از دستگاه‌های دولتی، حکومتی و عمومی. رسانه‌ی محترم ملی در این مسئله نقش آفرین بود و اگر اهالی فرهنگ این مسئله را مطالبه نمی‌کردند شاید امروز در رسانه ملی به کتاب و کتابخوانی در این سطح که امروز به کتاب پرداخته شده توجه نمی‌شد.
 
6. ما در طول شش سال گذشته در کنار مدیریت کتابخانه‌ها به دنبال مدیریت مطالعه نیز بودیم چرا که در ذیل آن مدیریت کتابخانه نیز محقق می‌شد اصل این بود که تلاش کنیم مطالعه جدی‌تر شود و اکثر تبلیغات و برنامه‌ها مطالعه محور بود نه نهاد محور.
 
7. تلاش در جهت ارتقای مطالعه مفید و نه تصدی گری است ما به دنبال این نبودیم که خود ارتقا دهنده باشیم بلکه تلاش کردیم همه نهادها و رسانه‌ها در ارتقای مطالعه مفید نقش آفرین باشند.
 
8. پایش و رصد مداوم امر مطالعه که در ÷نج سال اخیر جدی تر و دقیق تر از پیش و با شیوه ای منظم انجام می شود.
 
9. تلاش شد از افراد باسابقه در کنار نشاط جوانی نیروهای نهاد استفاده شود کهاستفاده از تجربه افراد پیشکسوت در کنار افراد تازه استخدام شده و نیروی جوان نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور که با احترام جوانان به پیشکسوتان و بهره گیری از تجارب ارزشمندشان و تلفیق آن با شور و نشاط جوانی بهره های ارزشمندی نصیب نهاد شده است.
 
10. ارتقای نیروی انسانی و آموزشی که به طور جدی مورد توجه قرار گرفت و علاوه بر به کارگیری افراد با سطح بالای علمی در استخدامهای جدید به دانش افزایی پرسنل محترم سابق نیز توجه شده است و این سطح علمی نهاد را تا حد قابل قبول و در بسیاری موارد برتری نسبت به سازمان های دیگر رشد داده است.
 
11. توسعه عدالت فرهنگی و ایجاد فرصت برابر مطالعه برای مردم  و بردن امکانات کتابخانه ای به اقصی نقاط کشور عزیزمان.
12. توجه به فضای مجازی و فناوری‌های نوین در حوزه مطالعه و توجه دقیق به فضای مجازی فناوری‌های نوین، تلاش برای عمومی کردن منابع مطالعاتی در سطح کشور و تحت پوشش قرار دادن سه  هزار کتابخانه عمومی و اداره آن به‌وسیله نرم‌افزار نمایه، که طرح یکپارچه‌سازی کتابخانه‌های عمومی است از دیگر دستاوردهای این نهاد به حساب می‌آید

13. حمایت از پژوهش های رشته کتابداری و پایان نامه های مرتبط در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری.
 
14. ارزیابی محوری بودن برنامه‌های نهاد به جای صرفاً برنامه محور بودن.
امروز شما عزیزان که به اعتقاد من از جمله صاحبان اصلی این هفته اید و اعتقاد دارم که می بایست امروز از همه‌ی 6000 همکار عزیز و صبورم در این مراسم تجلیل و تقدیر می شد و متاسفم که امکانش فراهم نیست, من حقیقتا به شما افتخار می کنم و از همه‌ی شما صمیمانه سپاسگزارم، عزیزانم شما به راستی سربلندید و به مدد همت و تلاش دلسوزانه‌ی شما عزیزان، نهاد کتابخانه های عمومی کشور امروز سربلند است و بحمدلله مجموعه ای است که با تحمیل کمترین هزینه ها به نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران بیشترین ثمرات را داشته، ان شاء الله در آینده خواهد داشت؛ شاد و سلامت و عاقبت به خیر باشید؛ التماس دعا؛ السلام علیکم و رحمت الله و برکاته.

 

پاسخ دهید

2 نظر

Douglas  ۱۳۹۶/۰۲/۲۷ - ۰۱:۵۳:۳۴

Excellent way of describing, and nice article to get data on the topic of my presentation subject, which i am going to convey in academy.

Carey  ۱۳۹۶/۰۳/۱۱ - ۰۱:۰۲:۲۴

I love what you guys are usually up too. This sort of clever work and coverage! Keep up the amazing works guys I've added you guys to my personal blogroll.

ارسال نظر برای این مطلب غیر فعال شده است!