تبلیغات

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور خبر داد؛

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور خبر داد؛


دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور خبر داد؛ «کتاب، رسانه حماسه» شعار نهاد در نمایشگاه کتاب امسال نشست خبری منصور واعظی در خصوص بیست و ششمین نمایشگاه بین المللی پیش از ظهر امروز در نهاد کتابخانه های عمومی کشور برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی نهاد کتابخانه های عمومی کشور، نشست خبری منصور واعظی (دبیرکل نهاد) در خصوص بیست و ششمین نمایشگاه بین المللی کتاب ساعت 11 صبح امروز با حضور اصحاب رسانه در سالن کنفرانس ساختمان شماره یک نهاد کتابخانه های عمومی کشور برگزار شد.

واعظی در ابتدای این برنامه گفت: بیست و ششمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران که یازدهم اردیبهشت برپا خواهد شد، یک رویداد مهم فرهنگی در کشورمان است که هدف‌ اصلی آن ترویج مطالعه کتاب است و هیچ رویدادی در طول سال، در حوزه تبلیغ کتاب و مطالعه در این حد و اندازه وجود ندارد. این نمایشگاه با حضور خوب ناشران و مخاطبان برگزار شده است و نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور هم در دوره‌های آن حضور داشته و تلاش کرده دستاوردهای کتاب و کتابخوانی را در آن به نمایش بگذارد. نمایشگاه کتاب می‌تواند موجب ارتباط خوب ما با ناشران و مردم شود.

وی افزود:‌ نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور هر سال با یک شعار مشخص در نمایشگاه کتاب شرکت می‌کند. شعار امسال ما متناسب با نامگذاری سال 92 توسط رهبر انقلاب است. شعار ما عبارت‌ است از: «کتاب، رسانه حماسه». امسال در نمایشگاه دو غرفه اصلی داریم؛ یک غرفه در فضای شبستان و یک سالن اختصاصی هم در فضای باز نمایشگاه. مساحت سالنی که در فضای باز برپا شده،‌ 640 متر مربع است. به اضافه محل‌های دیگری هم در نمایشگاه پیش‌بینی کرده‌ایم اما اصلیت حضور ما در نمایشگاه در غرفه مصلی و فضای باز اختصاص دارد. غرفه شبستان هم بیشتر به ارائه دستاوردهای کتاب و کتابخوانی و مراسم رونمایی اختصاص دارد.

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور ادامه داد: سالن اختصاصی‌مان که در فضای باز برپا شده، در خیابان شانزدهم مصلی قرار دارد و در آن، فعالیت‌های فرهنگ عمومی از جمله محافل قصه‌گویی و مسابقات کتابخوانی انجام خواهد شد. در این سالن همچنین نتایج پژوهش‌های نهاد در اختیار اندیشمندان و پژوهشگران قرار خواهد گرفت. همچنین 3 استودیو در این سالن برپا خواهد شد. طی سال‌های گذشته، یکی از کارهای نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، همکاری با رسانه‌های مختلف برای ترویج کتابخوانی بوده است. نهاد خود، برنامه‌هایی برای این موضوع دارد اما نخواستیم همه کارها را خودمان انجام بدهیم. بلکه می‌خواستیم این کار را با مشارکت رسانه‌ها انجام بدهیم.

واعظی در ادامه گفت: یکی از گروه‌هایی که در این زمینه، همکاری خوبی با ما داشت، گروه اجتماعی شبکه اول سیما بود که تحت عنوان «کتابخانه صبا»‌ با نهاد به سفر به نقاط محروم کشور و احداث کتابخانه پرداخت. در زلزله اخیر آذربایجان شرقی دو کتابخانه نهاد آسیب دیدند که آن‌ها را تعمیر کردیم و دو کتابخانه هم طی همین روزها توسط کتابخانه صبا در روستای محروم و مرزی این منطقه احداث خواهد شد. استودیوی دومی که در سالن نهاد در فضای باز مصلی برپا می‌شود،‌ استودیوی کتابخانه صبا خواهد بود. به این ترتیب برای اولین بار، شهروندان تهرانی هم می‌توانند به کتابخانه صبا کتاب اهدا کرده و به احداث کتابخانه‌های مردمی در مناطق محروم کشور، کمک کنند.

دبیر شورای فرهنگ عمومی گفت: استودیوی سوم هم برای رادیو کتاب خواهد بود. با رسانه رادیو کتاب هم ارتباط خوبی داریم و باید بگویم که با وجود عمر کم این شبکه رادیویی،‌ یک شبکه پرشونده برای اندیشمندان و فرهیختگان کشور است. تا چندی دیگر از صدا و سیما برای مشارکت در احداث شبکه تلویزیونی کتاب درخواست خواهیم کرد اما تا به حال به درخواست همکاری‌مان مبنی بر احداث شبکه رادیویی و تلویزیونی کتاب در فضای مجازی پاسخ مثبت داده‌ شده و پخش آزمایشی آن از روزهای نمایشگاه آغاز خواهد شد.

وی در ادامه گفت: کار دیگر نهاد در نمایشگاه، بحث مشاوره کتاب است. این کار برای دومین سال است که انجام خواهد شد و برای آن از 80 نفر از کارشناسان فرهنگی و منابع نهاد از سراسر کشور دعوت کرده‌ایم که به تهران بیایند و در 2 روز از برپایی نمایشگاه، به دادن مشاوره درباره سیر مطالعه کتاب به مردم بپردازند. سال گذشته از این طرح استقبال خوبی شد که البته علاوه بر فضای نمایشگاه در ایستگاه‌های مترو هم انجام شد. امسال هم علاوه بر نمایشگاه، این طرح را در اماکن دیگر هم انجام خواهیم داد. از برنامه‌های دیگر، برگزاری تعدادی نمایش خیابانی با محوریت موضوع کتاب و ترویج مطالعه خواهد بود.

واعظی در بخش دیگری از سخنانش گفت: از هزار کتابدار سراسر کشور و همچنین از 300 نفر از رئسای انجمن کتابخانه‌های عمومی کشور دعوت کرده‌ایم در نمایشگاه حضور داشته باشند. ویژه‌نامه مشرق هم که سال گذشته به صورت اختصاصی برای نمایشگاه چاپ می‌شد، امسال توسط نهاد به چاپ خواهد رسید. چند مراسم افتتاح و رونمایی هم در غرفه نهاد صورت خواهد گرفت. یکی از این برنامه‌ها، افتتاح شبکه تلویزیونی کتاب در فضای مجازی است که پیش از این به آن اشاره کردیم. طراحی یک خبرگزاری فرهنگی با محوریت کتاب و کتابخوانی هم در نهاد انجام شده است که افتتاحش را در نمایشگاه خواهیم داشت. البته در حال حاضر خبرگزاری کتاب وجود دارد و مشغول فعالیت است. اما محوریت خبرگزای جدیدی که در صدد افتتاح آن هستیم، فرهنگ عمومی است.

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور ادامه داد: یکی دیگر از کارهایی که نهاد انجام می‌دهد، انتشار دانشنامه اسارت و آزادگی است. این کار هم چند سالی است که در نهاد آغاز شده و قرار است حاصل آن به صورت یک مجموعه 100 جلدی در نمایشگاه امسال، رونمایی شود. این مجموعه در واقع به نوعی روزشمار اسارت آزادگان است و منبع بسیار مهمی برای تولید رمان، قصه و هر اثر فرهنگی دیگر است. این مجموعه در حال حاضر مراحل پایانی آماده‌سازی را طی می‌کند.وی افزود: بعد از تفسیر قرآن «البرهان» بحرانی که 300 سال قبل انجام شده است، کار دیگری در این زمینه، یعنی در حوزه تفسیر روایی قرآن انجام نشده است. یکی از کارهای جدید نهاد که از چند سال پیش آغاز شد، تهیه و تدوین یک تفسیر روایی جدید از آیات قرآن بود. در البرهان، کمتر از 50 درصد آیات، با سخنان معصوم تطبیق داده و تفسیر شده‌اند. اما این تفسیر جدید که هنوز نامی برای آن انتخاب نکرده‌ایم، به گونه‌ای تدوین شده که تمام آیات قرآن را با جملات، عبارات و کلمات معصومین تفسیر کرده است. این تفسیر نیز یک اثر بزرگ است که در 30 جلد تدوین خواهد شد و فعالیت‌های مربوط به آن در حال انجام است.

واعظی در ادامه ذکر برنامه‌های نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در بیست وششمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران گفت: لوح زرین هم در غرفه نهاد در نمایشگاه رونمایی خواهد شد. ما از سال‌های آینده شهرهای آینده را معرفی و نامزد کرده و لوح زرین را به مدیر فرهنگی آن‌ها اهدا خواهیم کرد. ملاک هم، شهرهایی خواهند بود که مدیرانشان بیشترین خدمات را ارائه کرده باشند. در حال حاضر شهرهای کرج، اهواز، یزد و اردبیل را در نظر گرفته‌ایم که لوح زرین به یکی از مدیران این 4 شهر اهدا خواهد شد. پس در نمایشگاه از لوح زرین هم رونمایی به عمل خواهیم آورد.

دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به راه‌اندازی ایستگاه‌های مطالعه در دهه فجر سال 91 گفت: سری اول ایستگاه‌های مطالعه با 140 ایستگاه، پایان سال 91 افتتاح شدند.  سری دوم این ایستگاه‌ها هم با شمار 130 ایستگاه،‌ در ایام نمایشگاه افتتاح خواهند شد که 2 میلیون و 150 هزار جلد کتاب را برای شارژ آن‌ها در نظر گرفته‌ایم. علاوه امضای چند یادداشت تفاهم با شورای سیاست‌گذاری مساجد، کمیته امداد امام خمینی(ره) و کتابخانه مجلس شورای اسلامی، برگزاری 16 نشست تخصصی را هم در غرفه نهاد خواهیم داشت که در یکی از آن‌ها با موضوع منزلت اجتماعی کتابدران حضور خواهم داشت.

 

 

 

 

پاسخ دهید

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است.
ارسال نظر برای این مطلب غیر فعال شده است!