تبلیغات

دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی: رادیو کتاب فعال می شود

دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی: رادیو کتاب فعال می شود

کد خبر: 80406081 | تاریخ خبر: 18/08/1391

به گزارش روز پنجشنبه اداره کل کتابخانه های عمومی خراسان شمالی، ˈمنصور واعظیˈ در جریان بازدید از کتابخانه عمومی بجنورد افزود:‌ این شبکه 24 آبان ماه جاری با هدف ترویج فرهنگ مطالعه و کتابخوانی فعالیت خود را آغاز خواهد کرد.

وی در ادامه با رد برخی اظهارات مبنی بر کتابخوان نبودن مردم ایران و کمی شمارگان کتابهای منتشره، گفت: اکنون ایران از نظر سرانه مطالعه رتبه نخست را در بین کشورهای منطقه دارد.

دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی، آلمان را از نظر انتشار کتاب جزو کشورهای تراز نخست جهان دانست که به ازای هر هزار و 100 نفر یک کتاب منتشر می کند و افزود:‌ ایران سه سال قبل به ازای هر هزار و 300 نفر یک کتاب منتشر می کرد که سال قبل ما به شاخص آلمانیها رسیدیم.

وی گفت: ترکیه در سال 88 تنها کشور منطقه بود که در سرانه مطالعه از ایران جلو بود اما امروز از لحاظ امکانات کتابخانه ای، منابع، انتشار کتاب و سرانه مطالعه، ایران کشور نخست منطقه است.

دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی افزود:‌ سرانه خواندن در کشور ما بر اساس معیار بین المللی آن شامل خواندن روزنامه، نشریات، کتاب، قرآن، ادعیه و فضای مجازی 79 دقیقه است که خواندن کتاب به تنهایی 18 دقیقه و 47 ثانیه است.

وی حرکت در مسیر تحقق خواست رهبر معظم انقلاب مبنی بر ترویج و نهادینه کردن فرهنگ مطالعه کتاب را وظیفه ای همگانی ذکر و بیان کرد:‌ در این مسیر تمام دستگاهها به خصوص رسانه ملی باید متولیان این حوزه را یاری کنند.

دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور در ادامه یکی از اتفاقات مهم را ˈسند نهضت مطالعه مفیدˈ برای ارتقای فرهنگ مطالعه عنوان و بیان کرد: کمیته مزبور در بعضی از استانها فعالیت خود را آغاز و سیاستهای منطقه ای برای ترویج فرهنگ مطالعه را عملیاتی کرده است.

واعظی در ادامه کتاب و کتابخوانی در خراسان شمالی را دارای رشدی طلایی دانست و گفت: این استان با وجود جوانی و امکانات اندک که آن را جزو سه استان ضعیف کشور در بین 29 استان قرار داده بود، در این حوزه جهشی مطلوب داشته است.

وی افزود:‌ خراسان شمالی اکنون در زمره استانهای متوسط کشور به شمار می رود که این بیانگر همت مدیران، فرهیختگان و علاقه مندان به کتاب و کتابخوانی است که در مدت کوتاهی از قعر جدول به میانه آن رسیده اند.

دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی همچنین از هدیه ویژه رییس جمهوری برای کتابداران کشور خبر داد و گفت: به مناسبت 24 آبان ˈروز کتاب و کتابخوانیˈ‌ از طرف ریاست جمهوری به تمامی کتابداران کشور هدیه ویژه ای اهدا خواهد شد. ک/1

626

منبع : خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران

پاسخ دهید

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است.
ارسال نظر برای این مطلب غیر فعال شده است!