تبلیغات

علت وعده های مادی قرآن چیست؟

علت وعده های مادی قرآن چیست؟

علت وعده های مادی قرآن چیست؟
کد خبر: ۲۲۷۱۹۸
تاریخ انتشار: ۲۷ بهمن ۱۳۹۰ - ۱۱:۴۸
 رئیس موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) با اشاره به این که وعده های مادی قرآن هدف اصلی خداوند نیست گفت: بیان این لذت های ملموس در آیات قرآن تنها به منظور ایجاد انگیزه برای حرکت انسان به سوی خدا است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله محمد تقی مصباح یزدی رئیس موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) شب گذشته در مرور مباحث جلسات پیشین اخلاق گفت: برخی حسن و قبح اخلاقی را بی ریشه و اعتباری می دانند که این نظریه منشا اختلافات بزرگی شده است.

وی در پاسخ به این نظریه گفت: قضایای اخلاقی در ظاهر ملاک برهانی ندارد اما قیود خفیه ای دارند که ناشی از ملاک های عقلانی است و نتیجه آن برهانی است.

استاد حوزه و دانشگاه در بیان علت وعده های الهی که در قرآن آمده است اظهار داشت: خصلت انسان طوری است که تا میل به انجام کاری نداشته باشد آن را انجام نمی دهد، خداوند لذت های پیش روی بشر را بدین منظور وعده می دهد که انگیزه ای برای انسان ایجاد کند.

رئیس موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) رسیدن به نعمت های بهشتی را هدف ندانسته و افزود: چون درک درجات بالای انسانی در آغاز راه برای انسان سخت است، برای ایجاد انگیزه و حرکت دادن انسان همین وعده های ملموس کفایت می کند.

آیت الله مصباح یزدی با قرائت آیه « لَهُمْ مَا یَشَاءُونَ فِیهَا وَ لَدَیْنَا مَزِیدٌ » گفت: خدا بیش از آنچه که وعده داده است خواهد بخشید ولی انسان قادر به درک آن نعمت ها نیست.

وی لذت انسانها را مختلف خواند تصریح کرد: کودکان در ابتدا فقط لذت خوردن و آشامیدن را درک می کنند، کمی که بزرگتر می شوند آنقدر از بازی کردن لذت می برند که حاضر نیستند حتی برای غذا خوردن بازی را رها کنند، بزرگتر که می شود جلب توجه دیگران برایش لذت بیشتری دارد.

چرا برخی جوانان لیاس پاره و مدهای خاص استفاده می کنند

این استاد اخلاق افزود: برخی حتی در جوانی و پیری نیز به دنبال جلب توجه دیگران هستند، کارهای عجیب و غریب و بعضا خطرناک جوانان ناشی از این حس است، برخی لباس های پاره می پوشند یا مدل موی خود را به شکل خاصی در می آورند تا توجه دیگران را نسبت به خود جلب کنند.

رئیس موسسه امام خمینی(ره) وعده های قرآن را بر اساس مخاطب متغییر دانست و گفت: درختان انبوه که رود ها از زیر آن جاری است و خوراکی های لذیذ را برای عده ای وعده می دهد در سطح بالاتری هم می فرماید « إِلاَّ ابْتِغَاءَ وَجْهِ رَبِّهِ الْأَعْلَى‌ » یعنی کسانی که انفاق می کنند و کارهای خیر انجام می دهند تنها خشنودی و رضایت پروردگار را می خواهند.

آیت الله مصباح یزدی، با اشاره به اینکه برخی لذات نسبت به دیگر لذت ها برتری دارند ادامه داد: باید دید که ملاک لذت بیشتر چیست؟ اگر به پاسخ این سوال رسیدیم آنگاه می توانیم با یک استقراء عقلی بگوییم چه چیزی خوب است و لذت بیشتری دارد و نسبت لذت هایی که درک نکرده ایم را با لذت های مادی بسنجیم.

وی در پایان درک ملاک لذت را مهم دانست و گفت: در جلسات آینده لذت را تحلیل خواهیم کرد و اینکه لذت چیست؟ و چطور به وجود می آید؟

منبع : تابناك

پاسخ دهید

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است.
ارسال نظر برای این مطلب غیر فعال شده است!