تبلیغات

چگونه دنیای مطالعه کودکان را شکوفا کنیم؟

چگونه دنیای مطالعه کودکان را شکوفا کنیم؟

 این درست است که مطالعه، دروازه های دنیای جدیدی را به روی کودکان می گشاید و توانایی های یادگیری آنها را افزایش می دهد، اما این وظیفه والدین است تا کلید این دروازه باشکوه را به دست فرزندانشان بدهند . شیوه های گوناگونی وجود دارد تا پدر و مادر روش خود را تغییر داده و علاقه به مطالعه را در کودک شکوفا کنند.

 1- ابتدا خودتان کتاب بخوانید ( پدر و مادر ) : کودکان از نگاه کردن می آموزند و همان کار را انجام می دهند . با دیدن کتاب در دست پدر و مادر کودک به مطالعه تشویق می شود و همان کار را انجام می دهد . این علاقه را بهتر است والدین در چهار سال اول زندگی کودک به وجود آورند، یعنی همان سال هایی که شخصیت وی را در بزرگسالی شکل می دهد.

 

 

 

 

 

 

2- برای کودکتان کتاب بخوانید: آوای صدای شما ، کلمات و بیان شما در حین کتاب خواندن برای کودک ،ارتقای توانایی برقراری ارتباط را در نوجوانی به دنبال دارد. با گوش کردن به کتاب، دامنه لغات کودک افزایش می یابد . از کتاب خواندن نباید تنها به عنوان زمانی یاد شود که در آن سکوت بوده و پدر و مادر در کنار کودکشان هستند بلکه باید علاوه بر خواندن کتاب برای کودک آنها را با نویسندگان و انواع کتاب آشنا کرد .

 

 

 

 

 

 

3- با فرزندانتان بخوانید: راههای زیادی وجود دارد تا فرزندتان را تشویق کنید تا مطالعه با شما را تجربه کند . زمان خواندن کتاب از کودکتان درباره عکس های کتاب و استنباط وی از این عکس ها بپرسید. از او بخواهید تا داستان را برای شما دوباره بازگو کند و به فرزندتان اجازه دهید تا بگوید به نظر وی در پایان داستان چه اتفاقی خواهد افتاد . عکس های کتاب های مصور جایگزین خوبی به جای کلمات است و اجازه می دهد تا فرزندانتان از کلمات خودشان برای توضیح عکس های این داستان استفاده کنند. والدین می توانند در کتاب های مصور به جای هر شخصیتی با صداهای مختلف صحبت کنند. اگر والدین بیش از یک فرزند دارند می توانند به عهده هر یک از فرزندان اجرای یکی از نقش های کتاب را بسپارند. این کار باعث می شود تا داستان با تمام جنبه های مثبتش در ذهن کودک برای همیشه نقش ببندد.

 

 

 

4- پس از من ، تو برایم بخوان: پس از آنکه کتاب را برای فرزندتان خواندید و درباره آن با وی صحبت کردید از او بخواهید تا این بار او برای شما بخواند . این کار علاوه بر کمک به پویایی ذهنش به او اعتماد به نفس می دهد. با این کار او را تشویق می کنید تا بتواند در جمعی نیز به راحتی و با کلمات مختلف صحبت کند.

5- از دید کودکتان نگاه کنید : این عجیب نیست که کتابی برای کودکی جالب نباشد و او تمایلی به شنیدن داستان نداشته باشد. در اینگونه موارد او را توبیخ نکنید و به وی اصرار نکنید که شنونده آن کتاب باشد. والدین باید به کتاب از دید کودک نگاه کنند. برای کودکان برخی از کتاب ها جذاب نیست . شاید آنها از نوع چاپ کلمات، عکس های کتاب یا طراحی جلد کتاب خوششان نیامده و کتاب برای آنها کسل کننده باشد. باید به سلیقه کودک احترام گذاشت، حتی اگر آن کتاب یکی از شاهکارهای ادبی باشد.

کتاب هایی که فرزندتان را مجذوب خود می کند باید با انتخاب خود آنها باشد نه با اصرار والدین و باید این را در نظر گرفت که آنها هم از خواندن و شنیدن لذت ببرند.

 

 

در پایان باید گفت این شما هستید که تمایل کودک به مطالعه را تقویت  یا تضعیف می کنید. نکات ظریف و کوچکی وجود دارد تا والدین با رعایت آنها دنیای کودک را شکوفا کنند و عشق به کتاب بهترین آنهاست.

منبع : كانون اسلامي انصار

پاسخ دهید

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است.
ارسال نظر برای این مطلب غیر فعال شده است!