تبلیغات

ميلاد سراسر نور حضرت فاطمه معصومه عليهاالسلام ، گلِ زيباي مهر محمدي، زينت شاخسار ولايت، نجمه آسمان امامت، كريمه اهل بيت، آسيهِ صداقت ها، مريم پاكي ها، و فاطمه خوبي ها، بانوي آب و آيينه و آفتابْ و روز دختر تهنيت باد.

ميلاد سراسر نور حضرت فاطمه معصومه عليهاالسلام ، گلِ زيباي مهر محمدي، زينت شاخسار ولايت، نجمه آسمان امامت، كريمه اهل بيت، آسيهِ صداقت ها، مريم پاكي ها، و فاطمه خوبي ها، بانوي آب و آيينه و آفتابْ و روز دختر تهنيت باد.

 

 

 

 

بانوي آب و آيينه...

ضيافت حضور

از عرش خدا باران سپيده مي باريد؛ هلهله فرشتگان شادي آسمانيان را هويدا مي كرد؛ ماه با لبخند، بذر نقره مي پاشيد و ستارگان در بزمِ شاديِ عرشيان، آسمان شهر را با حضورشان چراغاني مي كردند. ملائك، شادباش هاي خداوندي را در سريرهاي نور به سرزمين مدينه مي فرستادند. شهر غرق در شور، شكفتن گلي از گلستان اهل بيت پيامبر صلي الله عليه و آله وسلم را انتظار مي كشيد و خانه امام موسي بن جعفر عليه السلام خود را آماده ضيافت تولّدي بزرگ مي ديد. به ناگاه، فضا از عطر حضور پر شد؛ انتظار به پايان رسيد؛ خنده ها شكفت و نوزادي زيبا به ناز ديده باز گشود. پدر كه لبخند را هديه حضور كودك خود كرده بود، نام او را به يادِ مادر خويش فاطمه نهاد.

بانوي آب و آيينه

ميلاد سراسر نور حضرت فاطمه معصومه عليهاالسلام ، گلِ زيباي مهر محمدي، زينت شاخسار ولايت، نجمه آسمان امامت، كريمه اهل بيت، آسيهِ صداقت ها، مريم پاكي ها، خديجه مهرباني ها و فاطمه خوبي ها، بانوي آب و آيينه و آفتابْ بر شيفتگان و رهروان راهش تهنيت باد.

بوي بهشت برين

در تنگناي گرمي هوا و در كمبود كيمياي آب، در گوشه اي از كوير بزرگ ايران، قرن هاست كه شهري قامت آراسته است. در دامن اين شهر، گنبدي طلايي با گلدسته هايي بلند چون نگيني زيبا بر انگشتري شهر خودنمايي مي كند. در زير اين بارگاه نوراني، بانويي بزرگ آرميده است كه نامش «فاطمه» و مرقدش زيارتگاهي روح افزاست. مردمان كه به پاكي اش ايمان دارند او را «معصومه» مي خوانند و چون بارگاهش را سرچشمه كرامت و مهر مي دانند «كريمه اهل بيت»اش گفته اند. قرن هاست كه آنان بوي بهشت برين را از مرقد پاك او مي بويند و جلوه دوباره زهراي اطهر را در حريم حرم او مي جويند. بارگاه حضرت معصومه عليهاالسلام زينت شهر قم، پناهگاه پاكان و صالحان و نقطه اميد دين باوران است.

حضرت معصومه عليهاالسلام در يك نگاه

مطابق بسياري از مدارك تاريخي، حضرت فاطمه معصومه عليهاالسلام در روز اول ماه ذيقعده سال 173 ق در شهر مدينه ديده به جهان گشود. پدر آن حضرت امام هفتم شيعيان، حضرت موسي بن جعفر عليه السلام ، است كه او را «ابوالحسن اول» نيز ناميده اند. برطبق شواهد تاريخي، مادر حضرت معصومه عليهاالسلام همان مادر حضرت رضا عليه السلام و زني پاك و باايمان بوده است. براي ايشان نام هايي چون خيزران، ام البنين و نجمه روايت شده است؛ اما پس از آن كه امام رضا عليه السلام از ايشان متولد شد، او را «طاهره» ناميدند.(1)

شكوهمنديِ شرافت

حضرت فاطمه معصومه عليهاالسلام در شرافتِ دودمان و طهارت نسل، مقامي به بلنداي آسمان دارد. او حيات خود را وام دارِ پدري است كه سرچشمه فيض الهي و استمرار سلسله نور پيامبري است. او از زلال محبت مادري پاك و باايمان سيراب شده و در جوار شكوه عظمت روح برادري چون امام رضا عليه السلام باليده و دامن پرمهرش مأمن محبت به فرزند برادري بوده كه لياقت مدال پرافتخار وصايت خداوندي را داشته است. و اين شكوهمندي و شرافت چه زيبا در زيارتنامه اش تجلّي يافته: «السلامُ عَلَيكِ يا بِنتَ رسولِ اللّه ،...السلامُ عليكِ يا بنتَ وليِّ اللّه ، السلام عليكِ يا اُخْتَ وليِّ اللّه ، السلامُ عليكِ يا عمّةَ وليِّ اللّه ».(2)

عاشق برادر

دوران كوتاه زندگاني حضرت معصومه عليهاالسلام همواره در اندوهِ ستم عباسيان گذشت. هنوز بيش از ده بهار از زندگاني را پشت سر ننهاده بود كه دست بيداد هارون الرشيد دستان نوازش گر پدر را از سر او كوتاه كرد و دريايي از اندوه را بر قلب شريفش جاري ساخت؛ اگر چه قبل ازآن نيز زندان هاي جور هارون، كم تر، مجالي براي ديدار پدر فراهم ساخته بود. بعد از پدر، حجت خدا و دادرس مردمان، برادر بزرگوارش حضرت علي بن موسي الرضا، تنها مايه آرامش او بود. آن حضرت با ديدار برادر غم ها را از ياد مي برد و به كانون زندگي اش نور و صفا مي بخشيد. همين عشق ويژه به برادر بود كه باعث شد نتواند فراق او را تحمل كند و به اشتياق ديدار برادر مدينه را به قصد مرو ترك گويد.(3)

رتبه اي همانند معصومان

در تعاليم آسماني، به ويژه در قرآن، از زنان بزرگ و كاملي سخن رفته كه خداوند مقام بلندشان را ستوده است. در فرهنگ شكوهمند اسلام نيز از زناني سخن به ميان آمده است كه با تعالي روح و كسب كمالات معنوي، اين ظرفيت را يافتند كه بيش از ديگران فروغ جاويدان و نور الهي ولايت را دريافت كنند. حضرت زينب و حضرت فاطمه معصومه عليهاالسلام ، مصداق روشن اين زنانند؛ زناني كه ستايش امامان معصوم را برانگيخته، گاه رتبه اي بلند، همسان و همانند معصومان يافته اند.

معصومه عليهاالسلام

شاخسارِ خوش بويِ فاطمه معصومه عليهاالسلام در بيت رسالت و در خانه امامت روييد و در جوار سراسر نور امامان معصومي چون حضرت موسي بن جعفر و علي بن موسي الرضا باليد. از رهنمودهاي آن رهبران الهي خوشه ها برگرفت و در پرتو آن، جان خويش را از ناپاكي ها دور نگاه داشت. اوج تقوا و طهارتِ روحِ آن بانو چنان بود كه او را معصومه ناميدند. اين نشان افتخار از سوي حضرت رضا عليه السلام به ايشان عطا شد(4) و بيانگر اوج قداست و طهارتِ نفسِ اين بانوي آسماني است.

محدثه

ذخاير والاي روايات اسلامي كه اكنون در پيش روي همه دين باوران و حقيقت جويان است، حاصل رنج عالمان و محدثان بسياري است كه در حفظ و پاس داشتِ اين گنجينه گران مايه خالصانه كوشيده اند. در ميان اصحاب حديث به شماري از بانوان با فضيلت برمي خوريم كه نام خود را در زمره محدثان ثبت كرده اند. از جمله عناويني كه بلندي مرتبه علم و آشنايي كريمه اهل بيت، حضرت فاطمه معصومه عليهاالسلام ، را با معارف بلند اسلامي نشان مي دهد، محدثه بودن آن حضرت است. بزرگان علم حديث، روايات بسيار از آن حضرت نقل كرده اند. رواياتي كه از اين بانوي بزرگ نقل شده به دليل شخصيت والايش مورد توجه محدثان شيعه و سني قرار گرفته است.(5)

پدر به فدايش

از راهي دور به قصد ديدار مولايشان آمده بودند. وقتي به مدينه رسيدند، خستگي در تن هايشان باقي ماند؛ چون شنيدند كه سرورشان موسي بن جعفر عليه السلام به سفر رفته است. پرسش هايي كه داشتند بر كاغذي نوشته به فاطمه معصومه عليهاالسلام دختر گرامي آن مولا سپردند. فردا روز كه به عزم بازگشت به وطن و خداحافظي، بارديگر به منزل امامشان آمدند، آن حضرت هنوز از مسافرت برنگشته بود، اما حضرت معصومه پاسخ سوالات را نوشت و به آنها داد. آنان شادمانْ مدينه را ترك كردند. در اثناي راه، حضرت موسي بن جعفر عليه السلام را ديدند و همه ماجرا را برايشان باز گفتند. حضرت چون پاسخ پرسش ها را ديد، موجي از شادي در دلش هويدا شد و سه بار فرمود: «پدر به فداي چنين دختري باد».(6)

كريمه اهل بيت

از دير باز آستان قدس حضرت معصومه عليهاالسلام منشأ هزاران كرامت و عنايت الهي بوده است. قرن هاست كه قلب هاي نااميد، دل به درگاه نوراني اش مي بندند. دست هاي تهي، از مهر جاري اش سرشار مي شوند و انسان هاي بي پناه در جوار لطفش پناه مي گيرند؛ زيرا آن حضرت را عبد صالح خدا و واسطه فيض الهي مي دانند. سفره بي كران كرم حضرت معصومه نيز همواره بر زائران حاجتمند گسترده است. بارگاه لطف و فيض سرشار آن حضرت باعث شده كه ايشان را به وصف زيباي «كريمه اهل بيت» بخوانند.

زيارت نامه اي خاص

در فرهنگ اسلامي بر استمداد از روح بلند اوليا و خاصان بارگاه الهي و بزرگداشت مقام رفيع آنان تاكيد بسيار شده است. در روايات تنها در مواردي بسيار نادر براي امام زاده اي زيارت نامه اي خاص رسيده است. اما براي حضرت معصومه عليهاالسلام از برادر بزرگوارشان امام رضا عليه السلام زيارت نامه اي وارد شده است.(7) از اين رو مردمان حضرت معصومه را چون ديگر امامان زيارت مي كنند و با او به گفت و گو مي ايستند و از روح بزرگش ياري مي طلبند و اين خود والاييِ مقام و منزلت اين بانو را مي رساند.

فضيلت زيارت حضرت معصومه عليهاالسلام

در رواياتْ نسبت به زيارت مرقد بانوي برگزيده، حضرت فاطمه معصومه عليهاالسلام ، سفارش فراوان شده است و اين خود نشان از فضيلت هاي بي شمار و مقام والاي آن بانو دارد. سه امام معصوم زيارت آن حضرت را ترغيب و تشويق كرده و اجراي بزرگ براي آن بيان كرده اند.(8) جاكه چنين پاداش عظيمي بعد از امام رضا عليه السلام ، درباره هيچ كدام از فرزندان حضرت موسي بن جعفر نيامده است.(9)

دختر روح و جسم پيامبر صلي الله عليه و آله وسلم

در زيارت نامه اي كه امام رضا عليه السلام در شأن حضرت معصومه عليهاالسلام آورده اند، آن بانو با عناويني چون دختر رسول خدا صلي الله عليه و آله وسلم ، دختر فاطمه و خديجه عليهاالسلام ، دختر اميرالمؤمنان علي عليه السلام ، دختر حسن و حسين عليهاالسلام دختر ولي خدا، خواهر ولي خدا و عمه ولي خدا خوانده شده اند. اين تعبيرات بلند، تنها بيانگر شرافت دودمان آن حضرت نيست، بلكه نشان دهنده آن است كه حضرت معصومه عليهاالسلام از نظر معنوي و مقامات عاليِ ملكوتي ،به راستي فرزند روح و جسم پيامبر صلي الله عليه و آله وسلم و امامان معصوم است،(10) و به حقيقت، دختر جسماني و روحاني پيامبر و امام معصوم فضيلتي بسيار ارزشمند به شمار مي رود.

مقام بلند حضرت معصومه عليهاالسلام

شخصيت عظيم و روح الهي حضرت معصومه عليهاالسلام در زبان مورخان و عالمان دين چنين توصيف شده است. محدث گران قدر حاج شيخ عباس قمي به هنگام بحث از دختران حضرت موسي بن جعفر مي نويسد: «بر حَسب آنچه به ما رسيده، افضل آنها سيده جليله معظّمه، فاطمه بنت امام موسي عليه السلام ، معروف به حضرت معصومه، است».(11) پژوهشگر معاصر، علامه بزرگوار حاج شيخ محمدتقي تستري، صاحب قاموس الرجال نيز مي نويسد: «در ميان فرزندان امام كاظم عليه السلام با آن هم كثرتشان بعد از امام رضا عليه السلام كسي هم سنگ حضرت معصومه عليهاالسلام نمي باشد».(12)

ماه منير قم

خاك پاك دارالايمان قم، مدفن بيش از چهار صد تن از امام زادگان شايسته تعظيم و تجليل است.(13) در ميان اين چهار صد اختر تابناكي كه در آسمان معنويت قم نور افشاني مي كنند تربت پاك شفيعه روز حشر و كريمه اهل بيت چون ماه تاباني همه آنها را تحت الشعاع انوار درخشان خود قرار داده و ديار مقدس قم را شكوهي بي پايان و عظمتي كم نظير بخشيده است؛ به گونه اي كه همه روزه هزاران عاشق دل سوخته، از هر شهر و ديار و كوي و برزن، بر آن ضريح نقره فام چونان نشاني از كوي دوست بوسه مي زنند و شميم بهشتيِ قبر پنهان زهراي مرضيه عليهاالسلام را از آن استشمام مي كنند.

بيت النور

حضرت معصومه عليهاالسلام از عالي ترين نمونه هاي بندگي خدا در خاندان ولايت و امامت است. عبادت و شب زنده داري آن حضرت در اقامت هفده روزه شان در قم، گوشه اي از يك عمر خضوع و خشوعِ آن زاده عبد صالح خدا در برابر ذات پاك الهي است. حجره اي كه آن حضرت در مدت اقامت خود در قم در آن جا مشغول عبادت بود، هم اكنون به«بيت النور» معروف و تا دامنه قيامت هدايتگر و الهام بخش بندگان عاشق عبادت و ولايت است و چه خوش سروده اند اهل ذوق:

اين جايگاه كه چون ماه و اختر است خود سجده گاه دختر موسي بن جعفر است(14)

منبع فيض الهي

عالمان ديني پيوسته در حل مشكلات خويش از روح بلند ائمه و اولياي خدا استمداد مي جسته اند. عالم بزرگوار مرحوم محدث قمي در حالات بزرگْ فيلسوف اسلامي، مرحوم ملاصدراي شيرازي آورده است: «مرحوم ملاصدراي شيرازي به خاطر بعضي مشكلات از شيراز به قم مهاجرت فرمود و در قريه كَهَكْ اقامت نمود. آن حكيم فرزانه هرگاه مطالب علمي بر او مشكل مي شد، به زيارت حضرت فاطمه معصومه عليهاالسلام مي آمد و با توسل به آن بزرگوار مشكلات علمي برايشان حل مي شد و از [سوي[ آن منبع فيض الهي مورد عنايت قرار مي گرفت».(15)

هجرت به قم

در سال 201 ق، يك سال پس از سفر تبعيد گونه حضرت رضا عليه السلام به شهر مرو، حضرت فاطمه معصومه عليهاالسلام كه فراق برادر را بر نمي تافت همراه عده اي از برادران خود براي ديدار امام و تجديد عهد با ايشان بدين ديار روي آورد. كاروان حضرت در بين راه گرفتار عده اي از دشمنان اهل بيت و ماموران حكومتي مي شود و در جنگي نابرابر عده اي از همراهان حضرت به شهادت مي رسند. حضرت معصومه عليهاالسلام در حالي كه از اندوه بسيار، ناتوان شده بود از همراهان خويش مي خواهد كه ايشان را به قم ببرند. بزرگان قم در استقبالي كم نظير حضور آن حضرت را گرامي داشتند. آن بزرگوار هفده روز در شهر قم به سر برد و در اين مدت مشغول عبادت و راز و نياز با پروردگار متعال بود و واپسين روزهاي عمر پربركت خويش را با خضوع و خشوع در برابر ذات پاك الهي به پايان رساند.(16)

وجودي پربركت

از شهر قم، در قاموس سراسر نور اهل بيت به عظمت و بزرگي ياد شده.(17) اين ديار مقدس در طول تاريخ اسلام همواره از بزرگ ترين مراكز نشر معارف حيات بخش اسلام بوده است و تربيت يافتگان مكتب فقه و حديثش احياگر فرهنگ غني اهل بيت بوده اند. اما اين شكوه و عظمت آن گاه فزوني يافت كه خاك پاك اين سرزمين، مدفن بزرگ يادگار آل رسول و عصاره فضايل آل بتول حضرت فاطمه معصومه عليهاالسلام گرديد. هجرت زينب گونه و غروب جان سوز آن بانو در اين سرزمين، حرم اهل بيت بودن آن را تفسير كرد و سرچشمه اي پربركت از گنجينه هاي نور شد.

فاطمه ثاني

حضرت معصومه عليهاالسلام ، فاطمه ثاني و جلوه دوباره زهراي اطهر است. حرمش حريم آل محمد صلي الله عليه و آله وسلم و مزارش زيارت گاه عارفان و دلدادگان خاندان رسالت است. شكوهمندي گنبد و بارگاهش، تسلي بخش جان سوخته دلانِ قبر پنهان صديقه كبراست و مرقدش بهشتي از معنويت و چشمه اي از فيض و كرامت را در خود پنهان دارد. عالمان شريعت آستان بوس حرم اويند و عاشقان ولايت جرعه نوش مقامش. درود خداوندي نثار روان پاك او و همه اهل بيت پيامبر باد.

منبع : پورتال اداره کل کتابخانه های عمومی استان خراسان شمالی

پاسخ دهید

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است.
ارسال نظر برای این مطلب غیر فعال شده است!