تبلیغات

منصور واعظي در مراسم افتتاح شبكه كتابخوانان حرفه اي:بحث كتابدار در منظومه اركان نهاد مهمترين ركن است

منصور واعظي در مراسم افتتاح شبكه كتابخوانان حرفه اي:بحث كتابدار در منظومه اركان نهاد مهمترين ركن است

دبيركل نهاد كتابخانه هاي عمومي كشور در مراسم افتتاح شبكه كتابخوانان حرفه اي و رونمايي از سند نهضت مطالعه مفيد با اشاره به ديدار كتابداران با مقام معظم رهبري گفت: بحث كتابدار در منظومه اركان نهاد كتابخانه هاي عمومي كشور مهمترين ركن است.

به گزارش روابط عمومي نهاد كتابخانه هاي عمومي كشور، مراسم افتتاح شبكه كتابخوانان حرفه اي و رونمايي از سند نهضت مطالعه مفيد، امروز (چهارشنبه 5 مرداد) با حضور حجت الاسلام و المسلمين محمدي گلپايگاني رئيس دفتر مقام معظم رهبري ، مهندس منصور واعظي دبيركل نهاد كتابخانه هاي عمومي كشور و علاقه مندان به كتاب و كتابخواني در كتابخانه مركزي پارك شهر برگزار شد.
در اين گردهمايي، دبيركل نهاد درباره توسعه نيروي انساني اظهار داشت: در سال 1386 تعداد كتابداران در كل كتابخانه هاي تحت پوشش 4500 نفر بود و امروز بيش از 5000 نفر نيروي انساني كتابدار داريم.
وي درباره سطح دانش كتابداران گفت: متوسط دانش كتابداران در سال 86 حدود 12.5 درصد بود در حالي كه ميانگين تحصيل كتابداران ظرف مدت چهار سال به 15.5 درصد افزايش يافته است و 96 درصد كتابداران كشور داراي تحصيلات دانشگاهي هستند.
منصور واعظي در سخنان خود به برگزاري دوره بصيرت براي كتابداران و كاركنان كتابخانه هاي عمومي كشور اشاره كرد و گفت: اين دوره ها با توجه به فتنه هاي استكبار جهاني درباره نظام اسلام برگزار شد و لازم بود كه كتابداران نسبت به موضوع جنگ نرم آگاهي داشته باشند تا بتوانند اعضاي كتابخانه و ديگران را آگاه كنند.
وي افزود: در دوره آموزشي بصيرت همه كاركنان نهاد حضور داشتند و دستگاهي را سراغ نداريم كه تمام نيروهاي خود را توجيه كرده باشد.
واعظي درباره نشريه مشرق گفت: اين نشريه براي ارتقا دانش ديني و علمي كتابداران منتشر مي­شود و از ارسال آن به آدرس منزل كتابداران خبر داد.
منصور واعظي رئيس شوراي فرهنگ عمومي كشور ديدار كتابداران با رهبر معظم انقلاب را نقطه عطفي در تاريخ كتابداري دانست و با اشاره به جلسه شوراي فرهنگ عمومي در روزگذشته (سه شنبه) گفت: با پيشنهاد وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي موضوع جلسه ديروز به ديدار كتابداران با رهبر معظم انقلاب اختصاص يافت و نامگذاري 29 تير به عنوان "روز كتابدار" تصويب شد اما تصويب نهايي آن براي ثبت اين روز در تقويم رسمي كشور منوط به تائيد شوراي فرهنگي است كه اميدواريم اين مهم محقق شود.
در اين مراسم حجت الاسلام و المسلمين محمدي گلپايگاني رئيس دفتر مقام معظم رهبري گفت: تا قبل از ديدار كتابداران با حضرت آيت الله خامنه اي‌، تصور نمي كردم چنين مجاهدت هايي خاموش در كشور جريان داشته باشد.
 رئيس دفتر مقام معظم رهبري اظهار داشت: مقام معظم رهبري با وجود مشغله هاي زيادي كه دارند از هر فرصتي براي مطالعه استفاده مي كنند و با كتاب به خواب مي روند، حتي خانواده ايشان هم لحظه اي از كتابخواني غافل نمي شوند.
وي تصريح كرد: حضرت آيت الله خامنه اي در هر رشته اي از متخصصان آن رشته يك سر و گردن بالاتر هستند، به عنوان مثال در شعر بسيار عميق و صاحب نظر هستند و مي توان گفت كه از شعراي ريش سفيد محسوب مي شوند و اين نعمت بزرگي است كه رهبر كشور يك عنصر فعال و برجسته در داخل و خارج كشور باشد.
حجت الاسلام و المسلمين گلپايگاني با اشاره به اين كه دين اسلام مروج و مبلغ كتابخواني است به جنگ بدر اشاره كرد و گفت: در اين جنگ تعداد زيادي از كفار اسير شدند و برخي خانواده ها طبق رسم معمول با دادن هديه اسير خود را آزاد كردند و پيامبر براي آزادي تعداد اسراي باقيمانده شرطي جالب گذاشتند و آن اين بود كه اگر اسيري سواد دارد و بتواند ده مسلمان بي سواد را باسواد كند آزاد مي شود.
رئيس دفتر مقام معظم رهبري خطاب به كتابداران گفت: پزشك خوب اول بايد روانشناس باشد، شما كتابداران نيز بايد اين گونه باشيد، زيرا در معرض مراجعه كنندگان متنوع و مختلف هستيد و بر اين اساس بايد با اخلاقي خوب و رفتاري سنجيده با آنها برخورد كنيد تا آنها زودتر بيايند و ديرتر از كتابخانه بروند.
افتتاح شبكه  کتابخوانان  حرفه اي كشور
در اين گردهمايي از سند نهضت مطالعه مفيد و شبكه كتابخوانان حرفه اي كشور رونمايي شد و مجد الدين معلمي معاون توسعه كتابخانه ها و كتابخواني گفت: شبكه كتابخوانان حرفه اي انجمني اينترنتي براي كتابخوانان، نويسندگان ، ناشران و علاقهمندان عرصه كتاباست كه كاربران مي توانند متناسب با گروه‌ سني خود از آن براي بحث و تبادل نظر در مورد كتاب‌هاي مورد علاقه شان استفاده كنند.
مجدالدين معلمي برگزاري مسابقات فرهنگي، ارائه سيرهاي مطالعاتي متناسب با نياز مخاطبان، ايجاد ارتباط ميان كاربران و مشاوره كتاب براي علاقه مندان را از اهداف اين شبكه دانست و گفت: كسب اطلاع از آخرين اخبار و اطلاعات كتاب و كتاب خواني، آگاهي از كتاب هايي كه بيشترين مخاطب را دارند و اطلاع از نظر اعضا و نقد آنها بر كتاب از قابليتهاي عمومي اين شبكه است.
در مراسم افتتاح شبكه كتابخوانان حرفه اي كشور همچنين از سند نهضت مطالعه مفيد رونمايي شد.
سند نهضت مطالعه مفيد بنا به پيشنهاد شوراي فرهنگ عمومي، در جلسه 673 مورخ 4/8/89 شوراي عالي انقلاب فرهنگي به تصويب رسيده است و هدف اصلي آن دستيابي به جايگاه ممتاز در جهان از نظر سرانه مطالعه مفيد بر اساس سند چشم‌انداز بخش فرهنگ عمومي در افق ايران 1404 است.
در حاشيه اين مراسم نمايشگاه دستاوردهاي نهاد كتابخانه هاي عمومي كشور افتتاح شد و شركت كنندگان در گردهمايي از آن بازديد كردند.
شايسته ذكر است كه با پايان يافتن اين مراسم، بيست و سومين گردهمايي مديران كتابخانه هاي عمومي سراسر كشور بلافاصله جلسه خود را آغاز كرد و تا ساعت 19 ادامه خواهد داشت. محور اصلي اين جلسه تدوين راههاي عملي تحقق بيانات مقام معظم رهبري است.
   
       منبع :      http://www.iranpl.ir           

عكس هاي مرتبط :

پاسخ دهید

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است.
ارسال نظر برای این مطلب غیر فعال شده است!